Mercedes-AMG GT R Pro: hardcore

De meest hardcore Mercedes-AMG GT R kan nog altijd niet de Porsche 911 GT3 RS verslaan

Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro interieur
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R ProMercedes-AMG GT R Pro
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro karoussel
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro interieur
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro interieur
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro interieur
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro diffuser koolstofvezel
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro v8 motor
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG GT R Pro v8 motor
Mercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R ProMercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R Pro karoussel
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro diffuser koolstofvezel
Mercedes-AMG GT R Pro v8 motor
Mercedes-AMG GT R Pro v8 motor

Terwijl de Porsche 911 992 veel aandacht opeist tijdens de Autoshow van Los Angeles, zorgt Mercedes dat ook het laatste restje aandacht richting Stuttgart gaat met de Mercedes-AMG GT R Pro. Niet geheel toevallig is het ook de tegenhanger van de 911 GT3 RS.

Het is de meest hardcore GT R van dit moment. Zie de reguliere GT R als de concurrent van de 911 GT3 en de Mercedes-AMG GT R Pro als de tegenhanger van de GT3 RS. De 585 pk uit de gewelddadige V8 blijft hetzelfde. De voornaamste wijzigingen zijn de koolstofkeramische remmen, de lichtgewicht wielen, herziene aerodynamica en een lading koolstofvezel.

Kijk bijvoorbeeld even naar de splitter en zijn geïntegreerde canards, de zogenoemde Gurney-flap op de achterspoiler en de lamellen boven de wielkasten. De diffuser zwiept achter omhoog en het dak is nu van koolstofvezel. De schroefset laat zich instellen met draaiknopjes bovenop de veertorens. Bovendien is de gehele auto stijver.

Nürburgring-tijd Mercedes-AMG GT R Pro

En als je toch aan het bestellen bent, neem dan direct het Track Package. Dit pakket voegt een rolkooi, vierpuntsgordels en een brandblusser toe. Dan kun je vol vertrouwen de Nürburgring aanvallen. Daar zet de Mercedes-AMG GT R Pro een tijd neer van 7 minuten en 4,632 seconden.

Daarmee is de auto zes seconden sneller dan een reguliere GT R, maar nog altijd acht seconden langzamer dan een Porsche 911 GT3 RS. Zelfs met 65 pk meer. Dat betekent niet dat de Mercedes-AMG GT R Pro inferieur is – het benadrukt eerder hoe idioot snel de 911 GT3 RS is.

Schermen in de Mercedes-AMG GT R Pro

Overgeheveld van de Mercedes-AMG GT 4-Door zijn de nieuwe schermen. Dat betekent een 12-inch instrumentencluster met een 10-inch centraal display. Met het optionele Track Pace-pakket kun je daar alle circuitdata zien. Tien keer per seconde verzamelt het systeem tachtig brokjes data zoals snelheid, g-krachten en verschillende temperaturen.

Het systeem houdt ook je rondetijden bij en laat met een groene of rode indicator weten of je sneller of langzamer bent. Rondetijden bijhouden vinden circuits als de Nürburgring niet leuk, maar dat is een andere discussie.

Een slimme stabiliteitscontrole voorspelt hoe de auto zal bewegen en zal subtiel ingrijpen om jou je een echte stuurheld te laten voelen. De Mercedes-AMG GT R kost overigens al 240.724 euro. Verwacht dat de Mercedes-AMG GT R Pro daar nog even flink overheen gaat.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken