Wij zijn al een tijdje bekend met de Mercedes-AMG GT R. Het is een AMG GT met betere aerodynamica, meer vermogen en minder gewicht, plus wat aanpassingen aan het onderstel, natuurlijk. We zijn ook bekend met wat er gebeurt als Mercedes-AMG het dak van een AMG GT af hakt om zo de Roadster te maken. En nu weten we hoe het is als je die twee combineert.

Zie de Mercedes-AMG GT R Roadster als een AC Cobra uit de 21e eeuw. Of als een Dodge Viper (snik) met Duitse etiquette. En volgens Mercedes doen de prestaties niet onder voor die van zijn dichte broeder. En we durven te wedden dat ie ook niet – vanwege zijn open carrosserie – aanvoelt als een zwabber. Hij weegt overigens wél 120 kilo meer.

Dansen met de Mercedes-AMG GT R Roadster

Tot nu toe schuwde de roadster de sterkere versie van AMG’s V8, de splitters, de 46 millimeter bredere koets en de overdaad aan spoilers. De verleiding was uiteindelijk te moeilijk om te weerstaan. Als je een open AMG GT met een gigantische spoiler ziet, dan weet je dat je kijkt naar het ultieme topmodel van Mercedes.

De 4,0-liter biturbo V8 levert 585 pk met een koppel van 700 Nm. De topsnelheid van de Mercedes-AMG GT R Roadster komt zo op 317 km/u. De 0-100-tijd? Een schamele 3,6 seconden. Met achterwielaandrijving en instelbare tractiecontrole met negen standen is de GT R de ideale danspartner om de zijwaartse tango mee te leren.

Het draait allemaal om de aero

AMG verstopt actieve aerodynamica in de bodemplaat van de GT R Roadster. De actieve delen zakken maximaal 40 millimeter dichter naar de grond om bij 250 km/u 40 kilo extra downforce te genereren.

Mocht je een Mercedes-AMG GT R Roadster willen hebben, dan moet je snel zijn. Er worden er slechts 750 geproduceerd. De prijs is nog niet bekend, maar ter indicatie: de dichte versie kost in Nederland minimaal 240.000 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)