Mercedes EQG concept: elektrische G-klasse

Mercedes komt een belofte aan Arnold Schwarzenegger na

Foto('s): Daimler AGMercedes EQG concept
Foto('s): Daimler AGMercedes EQG concept
Foto('s): Daimler AGMercedes EQG concept
Foto('s): Daimler AGMercedes EQG concept
Foto('s): Daimler AGMercedes EQG concept
Foto('s): Daimler AGMercedes EQG concept
Foto('s): Daimler AGMercedes EQG concept
Foto('s): Daimler AGMercedes EQG concept
Foto('s): Daimler AGMercedes EQG concept
Foto('s): Daimler AGMercedes EQG concept
Mercedes EQG concept
Mercedes EQG concept
Mercedes EQG concept
Mercedes EQG concept
Mercedes EQG concept
Mercedes EQG concept
Mercedes EQG concept
Mercedes EQG concept
Mercedes EQG concept
Mercedes EQG concept

Je dacht toch niet dat de G-klasse zou ontsnappen aan Mercedes’ meedogenloze elektrificatieprogramma? Dit is de Mercedes EQG concept, maar dat laatste woordje kun je binnenkort weglaten, want deze elektrische G-klasse gaat echt in productie.

Op het eerste gezicht zou je denken dat dit concept compleet het tegenovergestelde is van waar de G 63 met V8 voor staat. Maar Mercedes zegt dat de elektrische versie net zo goed is in offroaden als de G-klasse met verbrandingsmotor. Dit omdat ie vier motoren heeft: een op elk wiel. Hij zou hierdoor verbazingwekkende tractie en controleerbaarheid moeten hebben, met een maximaal koppel dat al bij nul toeren beschikbaar is. En ze worden ook nog eens uitgerust met tweetraps transmissies.

De Mercedes EQG is nog altijd serieus gereedschap

De EQG behoudt het gescheiden ladderchassis en starre achteras van de gewone G-klasse. Hij is dus zeker geen afgezwakt crossovertje. De accu’s, van op dit moment nog onbekend formaat, zitten tussen de chassisbalken geklemd. Dat zorgt voor een laag zwaartepunt, alweer zo’n handige eigenschap op onverhard. Overigens kan de Mercedes EQG steile hellingen tot maar liefst 45 graden beklimmen.

Goed, dit is nog een concept, dus hij heeft wat glimmende concepteigenschappen die de productieversie niet zullen halen. Zo denken we niet dat 22-inch wielen ideaal zijn tussen de rotsblokken. De beschermstrips zijn voorzien van verlichting, net als het rek op het dak waar je je koffers en tenten op smijt. En op de plek van het reservewiel achterop vind je nu een doos voor je laadkabels.

Wanneer de Mercedes EQG precies komt? Dat is nog niet bekend, maar we kijken nu al uit naar onze eerste fluisterstille bergbeklimming.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken