
We schreven onlangs al over de gefacelifte G-klasse, en nu heeft Mercedes dan foto’s vrijgegeven van het bijna-topmodel, de G63 AMG. Er komt ook een G65 twaalfcilinder, zeggen ze, maar tot ze daar eindelijk eens wat plaatjes van tonen gaan we die gewoon even negeren.
De G63 heeft door AMG de bekende 5,5-liter biturbo V8 toegewezen gekregen, die in deze configuratie maar liefst 544 pk ophoest en er 760 Nm uit perst. Mede dankzij de zeventraps 7G-Tronic automaat spurt dit turbo-tuinhuisje hiermee van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden en haalt ie een begrensde topsnelheid van 210 km/u. Slik.
Het uiterlijk werd up-to-date gebracht met een nieuwe grille, een bumper met grote luchtinlaten, bi-xenon koplampen en nieuwe led-dagrijverlichting. Uiteraard werden ook de wielkasten verbreed en pronkt de G63 met de typische AMG rvs-treeplanken met aan beide kanten dubbele sidepipes eronder. Het interieur werd flink vernieuwd en schijnt nu een stuk prettiger te zijn om in te zitten.
Voor het eerst heeft Mercedes deze G ook voorzien van moderne technieken als remkrachtregeneratie en een start/stop-systeem. In het kader van ‘alle beetjes helpen’. Het verbruik blijft namelijk nog steeds steken op 13,8 l/100 km gemiddeld, en de CO2-uitstoot op 322 g/km. Ach ja.
AMG sleutelde eveneens aan het onderstel van de G, waardoor ie volgens hen nu ‘dynamischer’ is geworden. Dynamischer dan een harmonicabus of een ophaalbrug, bedoelen ze waarschijnlijk. Ook werd er aandacht besteed aan NVH (noise, vibration and harshness, oftewel trillingen en nare kraakgeluidjes) en kreeg de G63 een nieuwe set remmen mee: 375 mm met zes zuigers op de voorwielen, 330 mm op de achterwielen. Dat stopt wel.
Vooruit, ter snelle vergelijking dan nog even de cijfers van de G65 AMG: 612 pk, 1.000 Nm, 0-100 km/u in 5,3 seconden, een gelimiteerde top van 230 km/u en een gemiddeld verbruik van 17,0 l/100 km. Oh, en hij is bijna precies twee keer zo duur als de G63, die in Duitsland voor net geen 140.000 euro in de prijslijst komt te staan (dus bij ons voor de gemiddelde huizenprijs).
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop
