Mercedes G63 AMG, omdat het kan

We schreven onlangs al over de gefacelifte G-klasse, en nu heeft Mercedes dan foto’s vrijgegeven van het bijna-topmodel, de G63 AMG. Er komt ook een G65 twaalfcilinder, zeggen ze, maar tot ze daar eindelijk eens wat plaatjes van tonen gaan we die gewoon even negeren.

De G63 heeft door AMG de bekende 5,5-liter biturbo V8 toegewezen gekregen, die in deze configuratie maar liefst 544 pk ophoest en er 760 Nm uit perst. Mede dankzij de zeventraps 7G-Tronic automaat spurt dit turbo-tuinhuisje hiermee van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden en haalt ie een begrensde topsnelheid van 210 km/u. Slik.

Het uiterlijk werd up-to-date gebracht met een nieuwe grille, een bumper met grote luchtinlaten, bi-xenon koplampen en nieuwe led-dagrijverlichting. Uiteraard werden ook de wielkasten verbreed en pronkt de G63 met de typische AMG rvs-treeplanken met aan beide kanten dubbele sidepipes eronder. Het interieur werd flink vernieuwd en schijnt nu een stuk prettiger te zijn om in te zitten.

Voor het eerst heeft Mercedes deze G ook voorzien van moderne technieken als remkrachtregeneratie en een start/stop-systeem. In het kader van ‘alle beetjes helpen’. Het verbruik blijft namelijk nog steeds steken op 13,8 l/100 km gemiddeld, en de CO2-uitstoot op 322 g/km. Ach ja.

AMG sleutelde eveneens aan het onderstel van de G, waardoor ie volgens hen nu ‘dynamischer’ is geworden. Dynamischer dan een harmonicabus of een ophaalbrug, bedoelen ze waarschijnlijk. Ook werd er aandacht besteed aan NVH (noise, vibration and harshness, oftewel trillingen en nare kraakgeluidjes) en kreeg de G63 een nieuwe set remmen mee: 375 mm met zes zuigers op de voorwielen, 330 mm op de achterwielen. Dat stopt wel.

Vooruit, ter snelle vergelijking dan nog even de cijfers van de G65 AMG: 612 pk, 1.000 Nm, 0-100 km/u in 5,3 seconden, een gelimiteerde top van 230 km/u en een gemiddeld verbruik van 17,0 l/100 km. Oh, en hij is bijna precies twee keer zo duur als de G63, die in Duitsland voor net geen 140.000 euro in de prijslijst komt te staan (dus bij ons voor de gemiddelde huizenprijs).

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken