Het vinden van de perfecte wielen voor jouw auto gaat verder dan alleen een leuke set velgen uitkiezen. Als je de perfecte uitstraling wilt, dan moet je ook rekening houden met het formaat van je remmen. Want een setje piepkleine remmetjes in grote wielen, dat ziet er niet uit. Het liefst vul je de velgen zo goed mogelijk. In het ergste geval moet je op zoek naar een setje grotere remmen. Dit kan bij Mercedes in de toekomst een probleem worden: de zichtbare remmen kunnen verdwijnen.
Als je kijkt naar de AMG GT hieronder, dan zie je dat Mercedes de verhoudingen tussen de remschijf en de velg extreem goed in de vingers heeft. Veel beter dan dit wordt het niet. Letterlijk, misschien, want Mercedes werkt aan een manier om remschijven overbodig te maken. De zogenoemde in-drive brake integreert het volledige remsysteem met de elektromotor tot één unit. De remmen zitten dan ergens in de auto verstopt.
Het kan dus zijn dat de elektrische auto van de toekomst geen zichtbare remmen heeft. In de afbeelding helemaal bovenaan het bericht hebben we de klauwen even weggepoetst. Ziet er toch wat gek uit, niet? Het is overigens ook een leuke manier om te spotten of iemand bijvoorbeeld C63-badges op een instap-C200 diesel heeft geplakt: de remmen zijn dan altijd veel te klein.
Geen remblokken, maar een soort koppelingsplaat
Zichtbare remmen verdwijnen sowieso al, omdat veel EV’s dichte velgdesigns hebben voor betere aerodynamica. Het remsysteem maakt niet gebruik van losse remblokjes op een remschijf. Er is een soort tweede remschijf die volledig bedekt is met een frictiemateriaal dat normaal op remblokjes zit. Het heeft veel weg van een koppelingsplaat. Het is ook niet de remschijf die draait, maar de remplaat. De boel is zelfs met vloeistof gekoeld. Handig, want veel rijwind zal daar niet komen.
Omdat de boel met vloeistof gekoeld is, is het remsysteem water- en luchtdicht. Nog een groot voordeel hiervan is dat er geen fijnstofuitstoot is. Daarnaast roesten de onderdelen niet, en volgens Mercedes is het systeem zo goed als onderhoudsvrij. In theorie dus de perfecte rem, alleen moeten de liefhebbers er eventjes aan wennen dat er geen lijvige remklauw in een felle kleur meer onder de AMG van de toekomst zit. Voorlopig gaat het overigens alleen nog maar om een concept.
Mercedes vertelt over de in-drive brake: ‘De innovatieve constructie maakt ook een aanzienlijk lichtere wiel/band-combinatie mogelijk en dus een lagere onafgeveerde massa, wat op zijn beurt de rijeigenschappen verbetert. Bovendien zou het volledig gesloten velgen voor geoptimaliseerde aerodynamica mogelijk maken, omdat openingen voor de remkoeling niet langer nodig zouden zijn.’
Niet de eerste auto met inwendige remmen
Er zijn meerdere auto’s waarbij je de remschijven niet ziet zitten. Zo zitten de remschijven van de HMMWV (ook wel Humvee genoemd) ook vrij strak tegen het differentieel. Nu heeft deze auto meestal dichte velgen, dus dat valt niet op. Ook de Alfasud had een dergelijke constructie. De techniek maakt nu een comeback omdat een elektrische auto vooral op de elektromotor remt, en de conventionele remschijven een minder grote rol krijgen.
Canon-Eye heeft op 27 november 2024 geschreven:
Als ik me goed herinner had ook – nee, zélfs! – de Citroën 2CV oftewel lelijke eend de voorremmen tegen het motorblok aan zitten. Die was zijn tijd dus zomaar een behoorlijk aantal decennia vooruit…
Wijsneus heeft op 27 november 2024 geschreven:
“ In de afbeelding helemaal bovenaan het bericht hebben we de klauwen even weggepoetst. Ziet er toch wat gek uit, niet”
Jammer dat de beschreven afbeelding in het geheel ontbreekt.
Poulusma heeft op 26 november 2024 geschreven:
‘Zie jij wat er (helaas) ontbreekt bij de Mercedes van de toekomst?’
Een tijdloos en elegant design?!
Trust heeft op 26 november 2024 geschreven:
De enige reden om schijven bij de wielen te plaatsen is onderhoud en wat koeling.