
Liefhebbers van de nieuwste compacte Mercedes, de GLA crossover, mogen in hun handjes wrijven: de AMG-versie, waarmee we enige tijd geleden al werden geplaagd middels een lelijk bestickerde 'conceptcar', is inmiddels officieel aangekondigd.
AMG heeft de GLA aangekleed met een extra mooi interieur en de gebruikelijke dikkere bumpers, vette uitlaten en luchthappers van het formaat stortkoker. Als je wilt, kun je een aerodynamicapakket bestellen, dat hier nog eens de nodige spoilers en splitters aan toevoegt. De inmiddels bekende signatuurgrille met de twee horizontale blades draagt nu ook een klein AMG-logootje, en de velgen zijn groot: naar keuze 19 of 20 inch. Er kan gekozen worden voor verschillende koolstofvezel onderdelen om je eigen/de auto z'n sportiviteit te benadrukken.
De techniek van de GLA 45 komt rechtstreeks van z'n kleinere broertjes, de A 45 en CLA 45 AMG: een 2,0-liter viercilinder turbo zorgt voor 360 pk en 450 Nm, die via een AMG Speedshift DCT-bak met zeven versnellingen en dubbele koppeling in banen geleid worden. 4Matic-vierwielaandrijving is standaard. Van 0 naar 100 km/u blèrt de GLA in 4,8 seconden – een fractie trager dan de A en CLA. Z'n top is begrensd op 250 km/u, en z'n verbruik en CO2-uitstoot zijn keurig: 7,5 l/100 km en 175 g/km.
Mercedes stelt de GLA 45 AMG voor op de autoshow van Detroit, waarna het nog tot de zomer zal duren voor ie bij de dealer staat. De prijzen zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes GLA 200

Mercedes GLA: 1e rij-indruk

Mercedes-AMG GLA 45 S is hoog en heet

De nieuwe Mercedes GLA is hier

Mercedes-AMG GLA 45 crasht na onderstuur

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)
