Mercedes met flitslichten is de oplossing

Zo wil Mercedes zorgen dat autonoom rijdende auto's voorspelbaarder worden voor voetgangers

Mercedes met flitslichten autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden
Mercedes met flitslichten autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden
Mercedes autonoom rijden

We kunnen met z’n allen niet meer om de zelfrijdende auto heen. Hij komt er sowieso, daar hebben we geen invloed meer op. Waar we nog wel invloed op hebben, is de manier waaróp hij er komt. Autonoom rijden wordt immers steeds verder ontwikkeld en verbeterd.

Het is al een lastige taak om een volledig zelfrijdende auto zijn weg te leren vinden in een stad. En het wordt een nog veel grotere uitdaging om zo’n auto te laten communiceren met de onvoorspelbaar bewegende hoopjes vlees die in zo’n stad lopen of fietsen. Van een gebouw weet je namelijk dat het stilstaat. En ze zijn ook niet zo kwetsbaar.

Mercedes komt met de oplossing

Mercedes-Benz denkt een oplossing te hebben gevonden voor dit probleem: knipperende lichten. Klinkt logisch, toch? We gebruiken al knipperlichtjes om aan te geven welke kant een auto op zal bewegen, of om een slecht getimede inhaalactie aan te geven. (Slechts één van deze twee scenario’s is van toepassing op BMW-rijders.)

Auto’s moeten voorspelbaarder worden

Het merk presenteert het project onder de naam Mercedes S-klasse Co-operative Concept. Hoewel een volledig autonoom rijdende Mercedes nog geenszins onderdeel uitmaakt van de hedendaagse realiteit, zegt het merk: ‘Mensen moeten in staat worden gesteld om snel en betrouwbaar in te kunnen schatten wat een autonoom voertuig van plan is. Het voertuig moet daarom informatie verstrekken over zijn ‘intenties’ op een manier die mensen onmiddellijk en intuïtief kunnen begrijpen.’ Daarom rustte Mercedes deze S-klasse uit met een arsenaal aan voetgangersvriendelijke zwaailichten.

Het merk legt uit hoe het werkt: ‘Turquoise lichtstrips in de voorruit, de grille, de koplampen, de buitenspiegels en de onderste gedeelten van de ramen moeten aan de voetgangers en het overige verkeer aangeven dat het voertuig in de autonome modus aan het rijden is.’ Dus: als je de kleur turquoise ziet, dan is het voertuig de baas.

Tot zover is het begrijpelijk

‘Lampen op het dak geven informatie over de volgende acties die het voertuig gaat uitvoeren’, vervolgt Benz. ‘Langzaam knipperen betekent verder dat het voertuig remt.’ Remlichten aan de voorkant dus, oké.

Slimme technologie

‘De lichten op het dak detecteren ook de bewegingen van voetgangers rondom de auto, om een signaal af te geven dat de auto zich bewust is van hun aanwezigheid’, vertelt Mercedes verder. ‘Door dit te doen reconstrueert het voertuig het natuurlijke oogcontact dat eigenlijk zou hebben plaatsgevonden tussen bestuurder en voetganger. Snel knipperen betekent dat het voertuig begint met rijden.’

Bovendien betekenen flitsende neonlichten die onder de auto vandaan komen dat Vin Diesel achter het stuur zit en op het punt staat een gigantische kluis te jatten, in een explosieve, met-je-auto-uit-een-vliegtuig-springen-achtige overval. Of hebben we nu te veel films zitten kijken?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws