Natuurlijk: als je shopt in de klasse van de Mercedes S Coupé, speelt geld eigenlijk al geen rol meer voor je. En even natuurlijk is de AMG degene die je echt wilt hebben. Maar wat zou er eigenlijk tegen zijn op een 500?

Wat is de meest frustrerende baan ter wereld? Parkeerwachter? Lopende-bandmedewerker? Putjesschepper? Nee, driewerf nee. De met afstand ingewikkeldste en toch meest nutteloze baan ter wereld is die van degene die de achterbank maakt van de Mercedes S-klasse Coupé. Ach, wat is het er mooi. Uit elke vierkante millimeter spreekt de aandacht voor detail, de liefde voor de mooiste materialen en het ambacht dat de verwerking ervan is. En toch weet je dat, al je ultieme inspanningen ten spijt, nooit iemand van jouw kunsten zal genieten. Een S-klasse Coupé wordt namelijk gekocht door iemand die het beste van het beste wil, maar die er op rekent dat er hooguit één ander mens met hem zal meerijden: anders had hij wel een sedan gekocht. Dus, lieve lezer: een rotdag gehad op de zaak, met veel hard werk voor weinig erkenning? Bedenk: het kan altijd erger.

Nu is een beschouwing over de achterbank van een S Coupé net zo zinvol als die over de bagageruimte van een LaFerrari – daar gaat het nou net níét om bij dit soort auto’s. Maar het zegt wel iets. Als er al zó veel aandacht is besteed aan iets wat totaal niet gebruikt gaat worden, kun je ervan uitgaan dat zaken die er wél toe doen dezelfde of nog meer aandacht hebben genoten. Bij de S Coupé klopt dat volkomen. Elk stikseltje, elk stukje leer, zelfs elk stukje plastic is een triomf van de tientallen mierenneukers die het tijdens de ontwikkeling van de auto lispelend over ‘perfectie’ hadden. Ze hebben op elk vlak hun zin gekregen.

Ook motorisch is er weinig sprake van compromissen. Bij zo’n auto hoort een motor van stand en die heeft ie gekregen. De V8 met twee turbo’s is 4,7 liter groot, levert 455 pk vermogen en 700 Nm trekkracht en past bij de S Coupé als krullen bij Katja Schuurman. Waar de AMG ook (of misschien wel vooral) bedoeld is voor uiterlijk vertoon en het ego van de bestuurder, is de 500 de meer ingetogene – voor zover mogelijk. Zijn motor laat zich juist zo min mogelijk horen, behalve als je heel onbeschaafd het gas op de plank gooit en de prachtige 7G-Tronic-bak dwingt de toerengebieden ten noorden van 2.000 (waar ie normaal gesproken blijft hangen) op te zoeken. Dan hoor je een machtige, maar bescheiden roffel, terwijl je hyperdeluxe designhuiskamer op wielen de horizon opjaagt.

Zo perfect als deze auto is, is het eigenlijk beschamend dat zo’n nauwelijks indrukwekkender AMG 56.200 euro méér kost. We gunnen de nouveau-riche poseurs die toch voor de AMG gaan dat gat in hun portemonnee van harte; ze merken er waarschijnlijk toch niets van. En ze houden de arme sloeber die de oh zo perfecte, maar eeuwig lege achterbank in elkaar zet, er maar mooi mee aan het werk.


Mercedes S 500 4Matic Coupé



17/20



Motor

4.663 cc

V8 biturbo

455 pk / 700 Nm



Aandrijving

vier wielen

7v automaat



Prestaties

0-100 in 4,6 s

top 250 km/u



Verbruik/milieu

9,4 l/100 km

219 g/km CO2, F-label



Afmetingen

5.027 x 1.899 x 1.411 mm (l x b x h)

2.945 mm (wielbasis)

1.890 kg



80 l (benzine)

400 l (bagage)



Prijzen

NL € 154.200 (25%)

BE € 130.922



Het vonnis

Reis je meestal alleen of met z’n tweeën, dan kun je je nauwelijks een prettiger soort vervoer wensen. Ultiem comfortabel, prachtig om te zien, verzengend snel en bespottelijk luxe. Wij willen ‘m. Nu

Reacties