We zijn nog aan het bijkomen van de behoorlijk indrukwekkende eerste rij-ervaringen met de nieuwe Mercedes S-klasse (waarover alles in het volgende nummer van TopGear Magazine) of de Duitsers vinden het nodig om met de foto's en gegevens van de topper te komen: de S 63 AMG.

Hij is wat je noemt misdadig krachtig. De 5,5 liter grote V8 blèrt er met behulp van twee turbo's maar liefst 585 pk uit en beukt het koppel naar niet minder dan 900 Nm. Dat is 41 pk en 100 Nm meer dan zijn voorganger, die ook nog eens 100 kilo zwaarder was. Resultaat: 0-100 km/u in 4,4 seconden en dan door naar de afgeregelde top van 250 km/u. Als je de versie met vierwielaandrijving neemt ben je in vier seconden rond al bij de 100 km/u. De V8 zou daar maar 10,1 liter brandstof per 100 kilometer voor terug willen zien, maar met dit soort prestaties binnen voetbereik zouden we het knap van je vinden als je het dubbele al haalt.

Een druk op de knop 'Sport' gooit vlinderkleppen in de uitlaat open voor een ongetwijfeld donderend AMG-onweer, terwijl de S-klasse in de stand 'Controlled Efficiency' vast en zeker een wonder van beschaving zal zijn. De S 63 AMG is uiterlijk alleszins fatsoenlijk gebleven, al spreken de vier uitlaten, 19" AMG-wielen (20" is een optie), grote luchtinlaten in de A-vormige voorspoiler en sideskirts met chroominleg boekdelen. Innerlijk wordt vanzelfsprekend kwistig met koolstofvezel gestrooid. De armsteun is voorzien van een erg riant AMG-logo.

Kost dat moois? Wel, 176.950 euro levert je de 'gewone' versie met korte wielbasis op. Voor de lange ben je 188.950 euro verder. Wel nog even geduld hebben: de S 63 AMG zal kort na zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt (september) in Nederland te koop zijn.
 

Reacties