Herinner je je de Mercedes Concept S Coupé nog? Hier is ie nog een keer, maar dan iets bijgeschaafd zodat Mercedes 'm ook daadwerkelijk bij de dealers durft te parkeren.

Zonder dollen: naast de buitenspiegels en een iets kleinere hoeveelheid chroom is de auto eigenlijk één op één van de conceptcar overgenomen, en dat is goed nieuws. Toch vind je op deze S Coupé (niet te verwarren met zo'n oude Hyundai) ook een paar zaken die je niet direct op een productiemodel zou verwachten. Een voorbeeld? Wat dacht je van 47 Swarovski-kristallen in de koplampen?

Ja, deze Mercedes is optioneel te bestellen met talloze edele steentjes in z'n neus, die zorgen voor extra glimmende dagrijverlichting en richtingaanwijzers. De dieven die onlangs massaal koplampen van op straat geparkeerde Porsches en ander duur spul soldaat maakten, zullen ongetwijfeld in hun handen wrijven. Toch is de glitteroogschaduw niet het opvallendste aan deze S-klasse. Dat is de active curve tilting-functie van Mercedes' veelgeprezen Magic Body Control.

Zoals je wellicht weet, aangezien een stel kippen het onlangs demonstreerden, dient Magic Body Control om de carrosserie van de auto op hobbels en in bochten stabiel te houden. Met Active Curve Tilting gebeurt er iets nog veel indrukwekkenders: de auto gaat de bochten in leunen, alsof ie een motorfiets is. Dit doet ie door tot 15 meter vooruit te kijken en te bepalen met wat voor bocht ie te maken heeft. Volgens Mercedes is dit kunstje niet bedoeld om sneller te kunnen hoeken, maar vooral om een nog aangenamere rijervaring te bewerkstelligen. Dat moeten we meemaken.

Goed: lichtkristallen, motorfietsgedrag, wat kunnen we nog meer voor bijzonders melden over deze tweedeurs S-klasse? Dat ie er waanzinnig uitziet bijvoorbeeld, dat ie een panoramisch glazen dak heeft (met dimfunctie) van 1,32 m2, dat ie – net als z'n vierdeurs broer – zichzelf kan besturen, en dat ie enkel met motoren te krijgen is die even groot zijn als hij lang is. Voorlopig spreekt Mercedes enkel over de S 500 (455 pk, 700 Nm), naar keuze te combineren met 4Matic-vierwielaandrijving; maar dat er een twaalfcilinder en een handvol AMG-modellen zullen volgen, kun je op je vingers natellen.

De S-klasse Coupé wordt volgende maand in Genève officieel geïntroduceerd. In de tweede helft van 2014 verschijnt ie op de weg.

Reacties