Mercedes S-klasse: nu echt officieel

Nou, het duurde even, maar dan heb je ook wat: na talloze low-res scans en wazige telefoonplaatjes is hier dan eindelijk de opperlimo der Duitse opperlimo's, de nieuwe Mercedes S-klasse.

De Nieuwe Standaard der Auto's – want dat is een verse S eigenlijk altijd – werd woensdagavond in Hamburg onthuld, op de plek waar ook de minstens zo indrukwekkende Airbus A380 zijn eindassemblage meemaakt. Hij komt er wederom in twee verschillende lengtes: 5,12 en 5,24 meter. Allereerst verschijnen de S 350 BlueTec (258 pk), S 500 (455 pk, 0-100 in 4,8 seconden), S 400 Hybrid (306 pk benzine, 6,3 l/100 km) en S 300 BlueTec Hybrid (viercilinder diesel, 204 pk, 4,4 l/100 km, 115 g/km CO2) bij de dealers. Uiteraard volgen er meerdere versies, zoals een zescilinder benzine, uitzinnige AMG-uitvoeringen met V8 en V12, en de extreem zuinige S 500 Plug-In Hybrid.

Normaal gezien zet een nieuwe S de toon voor alle overige auto's van de komende tien jaar op het gebied van technologie en vernuft. Dit keer valt echter op dat de meeste technologie al eerder op andere modellen verkrijgbaar was; we noemen een geparfumeerde airco, airbags in de gordels, adaptieve cruisecontrole met stuurcorrecties, een zelfremmende functie met voetganger- en kruisverkeerherkenning, een systeem dat een botsing van achter ziet aankomen en koplampen die bij grootlicht andere auto's uit de lichtbundel houden.

Toch onderscheidt de S-klasse zich wederom op allerlei vlakken. Zo is het de eerste auto ter wereld waarin helemaal nergens meer een conventioneel gloeilampje in te vinden is; zowel aan binnen- als buitenkant zul je op een nieuwe S niets dan led'jes tegenkomen. Er zijn verwarmde armsteunen te krijgen – ja, echt. Hij heeft stoelen die je nóg uitgebreider masseren dan voorheen (compleet met hot stones), en waarvan het zitvlak zich opblaast bij een botsing als je de stoel plat hebt gelegd, zodat je niet onder de gordel door glijdt. Maar het klapstuk heet Magic Body Control: een 3D-camera die vooruitkijkt, oneffenheden in het wegdek herkent en de vering en demping op voorhand daarop aanpast. Geniaal.

De prijzen van de nieuwe S-klasse beginnen bij 94.650 euro voor de S 350 BlueTec. Wil je een verlengde versie, reken dan op minimaal 100.950 euro. Bestellen kan vanaf nu.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken