Je zou denken dat een SL met ’63 AMG’ op z’n achtersteven al meer bandenverschroeiende roadster is dan je ooit nodig zult hebben, maar nee. Er zijn altijd mensen die per se een twaalfcilinder in hun tweezitter willen hebben. Daarom zet Mercedes ook bij deze generatie de SL65 AMG in hun showrooms.

Dankzij een hoop aluminium en koolstofvezel weegt deze auto 170 kilo minder dan zijn voorganger, en dat komt erop neer dat Mercedes een baby-olifant van de oude SL heeft afgepeuterd. We hebben het overigens nog steeds over een drooggewicht van 1.950 kilo, maar soit. Dan is er ook nog eens meer vermogen: 630 pk, oftewel 18 stuks extra. Het koppel bedraagt een schier onbruikbare 1.000 Nm. Dit alles komt voort uit een 6,0-liter biturbo V12 met nieuwe turbo’s, koppen, en spruitstukken, geherprogrammeerde elektronica en een herzien uitlaatsysteem.

Mede dankzij de 7G-Tronic-versnellingsbak – voorheen moest de SL65 het nog met een vijftraps automaat doen – is de nieuwe über-Benz onaards snel: van 0 naar 100 km/u accelereert hij in 4,0 seconden, waarna hij doorknalt naar een begrensde 250 km/u. Dit laatste is met het gebruikelijke Performance Pack op te rekken naar 300 km/u. Ondanks deze uitzinnige cijfers is de nieuwe SL65 een stuk vriendelijker voor de ijsbeertjes: de CO2-uitstoot bedraagt ‘nog maar’ 270 g/km (was 333 g/km).

Natuurlijk krijgt ook deze SL weer de gebruikelijke elektronische SYSTEMEN MET HOOFDLETTERS mee, zoals KeylessGO, ParkTRONIC en een systeem dat zorgt dat je niet in slaap valt (is een biturbo V12 daarvoor niet voldoende?). Ook de fijne AirSCARF-nekblazertjes zijn er weer, en dat vinden wij wel PRETTIG.

In de herfst verwachten we de SL65 AMG op de markt. De prijs is nog niet bekend, maar reken er maar op dat die een handvol universitaire opleidingen hoger zal liggen dan die van de toch al bizar snelle SL63. Waardoor wij ons wederom afvragen wie dat er in vredesnaam voor over zal hebben.

Reacties