Geheim was ie allang niet meer, bloedmooi is ie nog steeds: de SLS AMG Roadster. De enige Mercedes die ons serieus doet overwegen of we het niet misschien zonder ons huis zouden kunnen stellen.

De technische specs ken je, als het goed is, inmiddels uit je hoofd: de 6,2-liter grote V8 (zonder turbo’s of andere opsmuk) levert 571 pk en 650 Nm, dat via een zeventraps dubbelkluts-flippertransmissie naar de achterwielen gesmeten wordt. Het onderstel is in te stellen via de AMG Drive Unit, waarbij je kunt kiezen uit Comfort, Sport en Sport Plus. Nieuwe cijfers: de cabriokap kun je openen en sluiten tot een snelheid van 50 km/u, en het duurt slechts elf seconden.

De kap kun je in drie kleuren bestellen: zwart, rood of beige. De rolbeugels zijn in prachtig leer gehuld. Het befaamde AirScarf, dat vanuit de hoofdsteun warme lucht in je nek blaast als het een beetje fris is, is op de SLS Roadster te leveren. Er is mobiel internet aan boord, en ook een knallend Bang & Olufsen-audiosysteem behoort tot de opties.

Hoewel dat allemaal super klinkt, is de SLS AMG Roadster bovenal een visueel hoogstandje. Leuk hoor, die gullwing-deuren op het dichte model, maar je molt ze in lage parkeergarages en vanuit je stoel kun je er niet bij om ze te sluiten. Bij de roadster is die gekkigheid achterwege gelaten. Wat overblijft is een simpelweg prachtig klassiek silhouet, met een langgestrekte motorkap en een zitpositie vlak voor de achterwielen. Het is zo’n auto waar je als kind van droomt. En een auto die, als we hem een beetje kennen, ooit nog wel eens op Jeremy’s oprit zal komen te staan.

Reacties