We vermoeden momenteel een sterke lavendellucht in Brussel, want de Volkswagen Groep (Audi, Porsche en VW), BMW en Daimler zijn schuldig bevonden aan kartelvorming. Volkswagen en BMW krijgen een forse boete, maar Daimler niet. Het moederbedrijf van Mercedes ontspringt de dans omdat het de kartelvorming aangaf bij de Europese Commissie. En dat terwijl zij de hoogste boete zouden krijgen.

De drie concerns hadden technologie in huis voor schonere dieselmotoren, maar besloten gezamenlijk om dit niet te gebruiken. Ze spraken onderling af hoe groot de AdBlue-tank moest zijn, en het AdBlue-verbruik. Door deze afspraken hoefden ze niet met elkaar te concurreren. Concurrerende bedrijven die illegale afspraken maken heet ook wel kartelvorming. Het gaat niet om recente overtredingen. Het onderzoek van de EU liep van 2009 tot 2014, maar dit soort rechtszaken duurt nu eenmaal een flinke tijd.

De hoogtes van de boetes

Daimler stond een boete te wachten van 727 miljoen euro, maar de autobouwer krijgt volledige immuniteit, meldt de Europese Commissie. Volkswagen moet 502 miljoen euro boete betalen. De boete voor Volkswagen was bijna twee keer zo hoog, maar omdat ze lief samenwerkten, kregen ze 45 procent korting. BMW moet 372 miljoen euro betalen.

Advertentie

Reacties

  • Witsek says at 15 juli 2021:

    De Europese commisie is de Mafia bij uitstek …..schande!

    Reply
  • Jos says at 15 juli 2021:

    Het zijn allemaal gangsters en die van het Europees parlement de grootste

    Reply
  • Wim says at 15 juli 2021:

    Als je denk dat het uitkomt door lekken in de organisatie en de partij met de hoogste schade meld dit, komen er lagere boetes, die je vervolgens met zijn drieën kunt delen en heb je financieel slim zaken gedaan.

    Reply
  • Matthew says at 13 juli 2021:

    Laat me raden gij rijd me Japanse of Franse boecht zeker

    Reply
  • Jacco says at 13 juli 2021:

    Is de opec niet precies hetzelfde?
    Prijzen van diverse producten in supermarkten die gelijk zijn. Om de haverklap veranderende prijzen amazon, mediamarkt.
    Vind het nergens op slaan dat het hier over kartelvorming gaat. Als je een echt kartel wilt zien moet je naar het binnenhof of brussel.

    Reply
  • V Tee says at 8 juli 2021:

    Wat is dit nu voor oud nieuws? Gerecycleerd nieuws? Dit wisten we toch een tiental jaar ofzo? Toch fijn nog eens te horen waarom die AfBlue tankjes zo belachelijk klein zijn…

    Reply
  • Matan says at 8 juli 2021:

    Deze boeten dienen om de luiaards van de Europese unie hun overbetaalde wedden te betalen .
    Mensdom en het Dierenrijk zalig de armen van geest.

    Reply
  • W de Bruin says at 8 juli 2021:

    Adsurt dat Mercedes er op zo’n manier onder uitkomt ,ook zij behoren een boete te krijgen omdat ze ook mee deden ( doen ) alle 3 zatenfout op moment dat ze er aan begonnen, dus moeten ze ook een rest schult bedrag betalen

    Reply
  • Mat says at 8 juli 2021:

    Wie koopt die Duitse rommel ook.

    • Frank says at 7 september 2021:

      Een beetje last van Covid in je hersenpan?

      Reply
    Reply
  • Evert says at 8 juli 2021:

    Hmm, die taxi fabrikanten zijn buiten het circuit net zo achterbaks als op het circuit. Zou niet vreemd opkijken als die even zo achterbakse EU-kliek die hierbij betrokken is straks met nieuwe “sterren” rondtuft

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie