
Dat het in autoland lange tijd onrustig is, is bekend. De verkopen staan onder druk, er zijn veel investeringen gedaan in nieuwe techniek die zich nog niet helemaal terugverdienen. Daarnaast is er sprake van veel concurrentie. Maar ook de toeleveranciers hebben het lastig. In dit geval gaat het om Michelin. Ondanks dat dat merk het waardevolste (en bekendste) bandenmerk is, staan ze enorm onder druk.
Het grootste probleem is volgens Florent Menegaux – de CEO van Michelin – de ‘oneerlijke hyperconcurrentie’ uit China. Aan de Franse Senaat verklaarde Menegaux dat de situatie, zoals deze nu is, niet houdbaar is. Voor Michelin zijn de lonen in Frankrijk erg hoog, evenals de kosten voor energie. Maar het ergste is de enorme concurrentie, vooral omdat Chinese merken niet met dezelfde hoge productiekosten te maken hebben.
Waarom zijn Michelin-banden dan zoveel duurder?
In China zijn de vaste lasten een stuk lager, dus kunnen Chinese bandenmerken hun waar heel erg goedkoop aanbieden. Dat is ook wat ze tegenwoordig doen en dus niet zonder succes. De situatie begint behoorlijk kritisch te worden voor Michelin, want de bandengigant moet in 2024 al twee fabrieken sluiten vanwege de teruglopende vraag. Daardoor verloren 1.254 mensen hun baan.
Volgens de CEO van het Franse bandenmerk kost het produceren van een band in Frankrijk precies twee keer zoveel als in een Aziatisch land. In tegenstelling tot berichten uit de Verenigde Staten deze week, pleit Michelin niet voor hogere importtaksen. In plaats daarvan stelt hij voor om massaal te investeren in robotisering.
Het gaat om alle merken van het concern
Michelin is wereldwijd de op een na grootste bandenproducent achter Bridgestone (en eigenlijk achter Lego), maar voor Continental en GoodYear. In dit geval gaat het niet alleen specifiek om het merk Michelin, maar het complete concern Compagnie Générale des Établissements Michelin SCA waar naast het merk Michelin ook merken als BF Goodrich, Uniroyal US, Riken en Kleber vallen.
Lees ook: Porsche komt met update voor 20 jaar oud model, alleen niet over-the-air
Het is dus niet zo dat eigenaren van een Aston Martin DB11 hun Michelin Pilot Sport 5 S-banden verruilen voor Wanli’s. Het zijn juist de voordelige banden die te kampen hebben met de nog goedkopere Chinese concurrentie. Dus weet wel dat, als je een setje plankharde LingLong LongLasting van 150 euro per setje onder je uitgebouwde Opel Tigra monteert, je daarmee de werkgelegenheid van Frankrijk in gevaar brengt.
Honda33 heeft op 26 januari 2025 geschreven:
Voor mij geen troep uit China. Betaal liever wat meer voor goede Donlop’s onder mijn civic. Goede grip onder alle omstandigheden. En relatief stil.
Rm heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Ze kunnen janken wat ze willen maar de prijzen zijn ook zo hoog omdat de top extreem veel verdient. (Zelf verdient hij 1,1 miljoen exclusief bonus las ik net)
Wat mij bereft mag het allemaal maar de Chinese concurrenten hebben inderdaad minder kosten maar verdienen zelf ook veel minder.
Michelin produceert ook banden in China omdat het goedkoper is.
Ik koop gewoon lekker Kumho banden voor de bus.
Gaan lekker lang mee, zijn stil (over het de hele levensduur), redelijk goedkoop, slijten redelijk recht(grote probleem bij Mercedes busjes) en hebben een goede wegligging (ik race niet op de weg).
Soms rijdt een bepaalde band fijn op de ene auto maar op de andere niet.
Bij elke auto die ik heb probeer ik verschillende uit tot ik de juiste gevonden heb.
@rm heeft op 25 januari 2025 geschreven:
Voor een bedrijf met 130000 medewerkers en 28 miljard omzet is dat een vrij laag salaris voor een CEO….
Leo heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Wat is het probleem: Niet op de eerste plaats loonkost maar de algemene kosten mede opgelegd door over regulering van Europa.
Elektriciteit dit jaar weer een pak erbij, als particulier is dat voor 7000 Kwh 250€ op een jaar; wat moet dat dan voor een bedrijf zijn?
Dit is maar 1 voorbeeld.
De hele green deal situatie haalt alles onderuit, een continent waar nog geen 10% van wereldbevolking is gaat het eens oplossen…
De Europese producten worden zo uit de markt geprijsd, leven wordt ondraaglijk duur en dan krijg je een vicieuze cirkel.
Mensen letten nog meer op prijs en gaan automatisch naar goedkopere producten, vooral de gewone arbeidersklasse, en het juist in die kategorie dat de klappen vallen bij Michelin en alle bedrijven hier.
Mensen met sportwagen en hogere klasse kopen wel nog het betere.
Maar de gewone man/vrouw die zegt: neem maar het goedkoopste, tenslotte mag ik toch maar 30 of 50 per uur in 95% van de tijd.
Dat is tegenwoordig Europa aan het doen met gewone mensen!
Men graaft zijn eigen graf!
Het één volgt op het ander.
Dat ze zwijgen over Sovjet Unie en China, ze gaan dezelfde weg.
Weinigen zien dat in; denkt men nu echt dat het allemaal sukkelaars zijn in China?
Straks zijn wij de sukkelaars, de top is hier al lang bereikt en we gaan naar beneden als een sneeuwbaleffect!
De waarheid heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Michelin profiteerd enkel nog van zijn naam maar er zijn heel goedkope banden die zeker ook naast Michelin kunnen staan
@leo heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Arbeidersklasse blabla, China geen sukkelaars blabla, regulering van Europa blabla… Klinkt alsof het rechtstreeks afkomstig is van één of ander communistisch pamflet…
Pomp heeft op 26 januari 2025 geschreven:
Eerste accurate pamflet in de geschiedenis dan.
Anti China heeft op 26 januari 2025 geschreven:
Dat kan alleen een pro-russische of pro-chinese landverrader zeggen. Een echte Nederland schaamt zich voor mensen zoals jij.
Mario heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Ik zweer bij de Michelins, op mijn Corvette C6 Grand Sport (6.2 V8) inmiddels 50000km(!) met de achterbanden gereden (Pilot Sport 4 S 325-30-19) en nu nog 4 mm profiel! Nog nooit zo lang met achterwielaandrijving met achterbanden gereden en perfecte wegligging. Natuurlijk zijn ze zeker niet goedkoop maar er komt echt niets anders onder! En echt niet met fluwelen rechtervoet….
Martin heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Banden zijn het enige punt van contact tussen je auto en de weg. Dat is een no-brainer, maar denk er even over na wat dat betekent; banden zijn veruit het belangrijkste onderdeel van een auto als het gaat om wegligging en veiligheid.
Als ik goedkope bandjes onder m’n BMW leg doen de hele 50/50 gewichtsverdeling en het dure onderstel er opeens heel weinig meer toe. Leg goedkope banden onder een 911 en je komt in de krant als bomenknuffelaar.
Als je dan bedenkt hoe goedkoop banden zijn tov de rest van de auto en de running costs, dan zijn banden echt de laatste plek waar je op wilt bezuinigen.
E46 M3 eigenaar heeft op 25 januari 2025 geschreven:
Je slaat de spijker op zijn kop kerel.
Iedereen wilt maar meer loon omdat het leven zo duur is in Nederland maar beseft al jaren niet meer dat ze meedoen aan het kapotmaken van de eerst kleine bedrijven en nu is het aan de beurt vd grote jongens..
En mensen jullie houden geen cent meer over, hier zorgt de overheid wel voor. Slimme / domme mensen van het CBS…..
Triest
Vraagje heeft op 25 januari 2025 geschreven:
Ben jij diezelfde M3 die overal hier van die onderbuikonzin aan het roeptoeteren is?
In dat geval: stop eens met die onzin. Wij zijn een van de meest welvarende landen van de wereld en vooral de mensen hier met minder geld hebben het bovengemiddeld goed. Als je volgende Nederlandse begrippen arm bent, verdien je volgens Portugese begrippen bovenmodaal…
Mech heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Tsjah
Behalve duur is Michelin gewoon slecht.
Slijt harder dan nagenoeg alle concurrenten
Grip is onder de meeste auto’s middelmatig
Scheuren vele malen sneller en dieper dan nagenoeg alle concurrenten
Wat mij betreft mag Michelin wel van de weg verdwijnen
Overbetaalde 3e rangs troep
Gerard heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Maar man toch! Wat lult gij hier nu allemaal?! De kwaliteit van Michelin is haast ‘spreekwoordelijk’! Je schrijft echt volstrekte onzin.
Floris heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Hilarisch…. Ik had onder mijn 626 coupe Michelin banden. Glad, staaldraad bijna zichtbaar, maar nog altijd grip. In verhouding tot de door de Mazda dealer aangeleverde met zulke goeie nieuwe banden was der grip nog steeds subliem.
Michelin is misschien niet de “beste” band (die jij toch te duur vindt), maar heeft en zeer lange levensduur.
Tenslotte, en Mercedes A klasse is ook geen S klasse, onderscheid is er altijd.
Ton heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Mech, Nog nooit zo’n onzin verhaal gehoord, duidelijk geen enkele kennis van zaken.
h heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Wat een lul verhaal voor mij is het al 60 jaar de beste band heerlijk soepel vele km kan je er mee rijden50 duizend .
Roy heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Omdat de fabricage hier duurder is door belastingen op arbeid ,duurder fabrieken door speculatief dure grond, hogere uitkeringen aandeelhouders enz moet dan invoerbelasting op producten uit buitenland hoger worden.
Ga eens hier de productie kosten snijden door verminderen belasting uitkeringen aandeelhouders enz. Het is makkelijk de invoer belasting te verhogen.
Kenny heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Mooi verhaal van Michelin. Echter laatst onder mijn vw transporter 5 nieuwe Michelin banden laten monteren die ook geen dubbeltje goedkoper waren dan de Franse variant. Ze laten trouwens overal hun producten maken. Tot in de VS aan toe.
Europass1 heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Ik hoef die banden uit China niet!
Een keer Federal (uit Indonesië) gemonteerd op een Civic Vti, die ik van plan was om te verkopen.
4 Nieuwe banden, de volgende dag kwam ik met de auto in een regenbui terecht.
Echt ik scheet 7 kleuren stront, de auto was amper te besturen en ik reed 70 op de snelweg..
Ik.bezuinig niet op banden, en nee ik koop geen dure Michelin’s, ik heb geen Porsche GT3
Maar Pirelli P Zero, 33n prima band voor mijn Alfa Romeo Giulietta.
Wilfried heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Ik had Michelins op mijn nieuwe Espace. Mocht er geen haar meer op staan zou je denken dat die banden al 50000km gereden hadden. Zat al bijna op min profiel.
Sindsdien geen Michelins meer voor mij!
Ton heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Inderdaad levensgevaarlijke troep die goedkope banden. En niet alleen die uit China.
L. Leuk heeft op 23 januari 2025 geschreven:
En Indonesië ligt in China?
Jan v heeft op 24 januari 2025 geschreven:
En wat staat er op een Michelin , Made in China…….
Rd heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Ik rij al enkele jaren op chinese banden,de meeste waren behoorlijk van kwaliteit ,zeker voor gewoon wegverkeer in Vlaanderen.
Edwin heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Ach weer zo’n Max Verstappen
Ton heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Bij 80km/u op een natte weg een 2.5 keer zo lange remweg zal Max inderdaad niet zo lek vinden….
Edwin is een lul heeft op 24 januari 2025 geschreven:
En jij klinkt als een kut wielrenner.
Markv heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Vaste klant bij Michelin maar worden inderdaad langzaam aan onbetaalbaar. Even 4 banden eronder ben je zo 1000 euro of meer kwijt, neem je een Chinese concurrent en je betaald 400 euro en rijden niet eens heel slecht. Eigenlijk hetzelfde wat je in alle branches ziet met wasmachine drogers etc etc kies je voor Miele of een variant die ¼ van de kosten uit je portemonnee halen. Dus Michelin kan 2 dingen doen aankopen bij de Franse regering of opklappen en verkassen naar China. Verwacht dat menig product er langzaam aan naartoe moet alles is goedkoper in China. Nu de vrouwen nog (vrouwontvriendelijk)
@markv heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Als jij troep wil kopen, want dat is het, van een land waarmee we in oorlog zijn (sabotage zeekabels, digitale aanvallen, steunen Rusland, etc.) Dan ben je niet alleen heel dom maar ook een landverrader.
Eef heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Next Level comment
Martin heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Ik heb PS4/ZP’s onder m’n auto liggen, dus ik doe al wat ik kan.
#goed-bezig
Robert heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Ik heb onlangs banden voor mijn trailer gekocht, dat was zo ongeveer 90 procent van Chinese troep. Ja goedkoop maar om een klapband te krijgen met een trailer van 2 ton, nou nee. Om een idee te geven Continental kostte ca 120 euro per band en de meeste Chinezen zaten op 40-50 euro. Toch deze niet gekozen, werk zelf in de automotive sector en deze sector staat al genoeg onder druk. Ik koop zeker geen Chinese troep, soms is het even zoeken maar dat heb ik voor de Europese werkgelegenheid wel over.
Rik heeft op 23 januari 2025 geschreven:
Zo is t eerst wij en dan ver weg
Opzouten met die rommel.uit China en ander shit
We laten t kaas niet van ons brood eten
Koop Europees aub
Zeker nu en stop met klikoos vullen en onnodig vuilverbranden