En dat is tien

De nieuwe Mitsubishi Lancer Evo hangt al een tijdje boven ons hoofd. De tiende telg binnen de Evo-familie maakt in het najaar zijn opwachting tijdens de IAA in Frankfurt, maar Mitsubishi is zo aardig om nu al foto’s van de definitieve versie van de Evo X te publiceren.

Liefhebbers van gepeperde Japanners zullen de uiterlijke verschillen tussen de verschillende edities van de Lancer Evo waarschijnlijk kunnen dromen. We kunnen met een gerust hart stellen dat tussen de eerste generatie en deze nieuwe Evo X een verschil zit van dag en nacht. De laatste jaren is de Evo elke keer maar op een paar kleine details gewijzigd, maar voor nummer tien heeft Mitsubishi weer eens ouderwets de botte bijl gehanteerd.

De nieuwkomer is veel hoekiger dan zijn jongere broer, en heeft een smoelwerk dat we alleen maar kunnen omschrijven als boos en agressief. Alsof hij elke vierwieler die het waagt om letters als GT en GTI te dragen, rauw lust. En waarschijnlijk is dat ook gewoon zo. Want de Evo X heeft alle attributen die je nodig hebt voor een serieus stukje sturen. De nieuwe 2,0 liter viercilinder turbomotor levert een vermogen dat rond de 300 pk zal liggen, en aangezien de Evo IX al een koppel had van 355 Nm, zal dat bij zijn opvolger ook wel dik in orde zijn.

Al die kracht wordt via een handgeschakelde zesbak overgebracht op de vier wielen. Voor de Evo X ontwikkelde Mitsubishi een nieuwe AWC2 vierwielaandrijving, waarmee je remsysteem, tractiecontrole en wielophanging nog meer dan voorheen op je eigen wensen en de rijomstandigheden kunt afstemmen. Mitsubishi belooft dan ook een nóg scherper stuurgedrag. En dat terwijl al die andere Evo’s ook al zo angstwekkend hard door een bocht gaan.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken