Te remmen of niet te remmen, dat is de vraag. Wanneer het stoplicht voor je plotseling op oranje springt, waag je het erop of kies je toch voor het rempedaal? Blijkbaar kan een timer daarbij helpen. Onderzoekers aan de Oregon State University keken naar het effect van een timer die laat zien wanneer het stoplicht definitief op rood springt. Zo’n timer verhoogt blijkbaar de verkeersveiligheid.

De onderzoekers lieten 55 deelnemers in een simulator plaatsnemen. Daarbij lieten ze deelnemers digitaal over kruispunten rijden waar het verkeerslicht op oranje sprong. Bij de eerste situatie is er geen timer aanwezig. Bij de tweede situatie telt een klok de laatste tien seconden af tot het rood wordt. Je ziet dus precies hoe lang je nog mag doorrijden.

Timer bij verkeerslicht zijn veiliger op de korte termijn

Het onderzoek wijst uit dat de aftelklokken bij kruispunten ervoor zorgen dat men een betere inschatting kan maken bij een oranje en rode licht. Met de timer bij het verkeerslicht waren er 13 procent meer mensen die besloten te stoppen. Tegelijkertijd trapten de mensen die wel remden, minder hard op het rempedaal. Ze remden dus minder abrupt, wat veiliger is.

Maar op de lange termijn?

Een nieuw onderzoek van Journal of Safety Research van vorige maand bevestigt de positieve bevindingen, maar plaatst een belangrijke kanttekening. Als de timers bij de verkeerslichten net geplaatst zijn, wordt er minder door rood gereden.

Maar na een tijdje raken bestuurders blijkbaar gewend aan de timers en zullen ze eerder geneigd zijn om flink te accelereren om nog snel het oranje verkeerslicht mee te pakken. Ook neemt het aantal ongelukken na een tijdje toe. Deze onderzoekers adviseren daarom om géén timers te plaatsen.

Welke heb je liever?

Overigens is er nog een ander soort timer bij een stoplicht. Deze telt af tot wanneer het groen wordt, zodat je alvast naar z’n één kunt schakelen en de handrem los kunt doen (je ziet ze weleens in het buitenland, maar ook in Rotterdam vind je er zo eentje).

Hier kleeft ook een risico aan vast. Er zullen bestuurders zijn die met nog één of twee seconden op de klok alvast gaan. Als er dan een andere bestuurder nog nét even gas bij geeft en donkeroranje meepakt, dan komen deze bestuurder elkaar op de kruising tegen. Je ziet hoe dat een probleem is.

Reacties

  • Emping heeft op 30 oktober 2022 geschreven:

    Ik heb jaren in China gewoond waar ze ook timers hebben en ik vond het toch verrekte handig.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear