MZR Roadsports Datsun 240Z is hoe de 240Z moest zijn

Dit bedrijf doet met de Datsun 240Z wat Singer met Porsches doet

MZR Roadsports Datsun 240Z widebody
MZR Roadsports Datsun 240Z carrosserie garage
MZR Roadsports Datsun 240Z carrosserie garage
MZR Roadsports Datsun 240Z carrosserie garage
MZR Roadsports Datsun 240Z metaal kaal
MZR Roadsports Datsun 240Z zes-in-lijn motor
MZR Roadsports Datsun 240Z veerpoot
MZR Roadsports Datsun 240Z kofferbak bagageMZR Roadsports Datsun 240Z kofferbak bagage
MZR Roadsports Datsun 240Z interieur
MZR Roadsports Datsun 240Z
MZR Roadsports Datsun 240Z
MZR Roadsports Datsun 240Z
MZR Roadsports Datsun 240Z
MZR Roadsports Datsun 240Z widebody
MZR Roadsports Datsun 240Z carrosserie garage
MZR Roadsports Datsun 240Z carrosserie garage
MZR Roadsports Datsun 240Z carrosserie garage
MZR Roadsports Datsun 240Z metaal kaal
MZR Roadsports Datsun 240Z zes-in-lijn motor
MZR Roadsports Datsun 240Z veerpoot
MZR Roadsports Datsun 240Z kofferbak bagageMZR Roadsports Datsun 240Z kofferbak bagage
MZR Roadsports Datsun 240Z interieur
MZR Roadsports Datsun 240Z
MZR Roadsports Datsun 240Z
MZR Roadsports Datsun 240Z
MZR Roadsports Datsun 240Z

Je hebt in principe weinig te zoeken in het Engelse Bradford. Tenzij je een vreemde passie hebt voor de supermarktketen Morrisons of van het werk van kunstenaar David Hockney houdt, misschien. Het bedrijf MZR Roadsports brengt daar verandering in met hun Datsun 240Z – een bonafide restomod op basis van de prachtige Japanse klassieker.

Oude sportauto’s zijn ontzettend cool, maar helaas in veel gevallen ook, eh, een beetje afschuwelijk. Ze maken veel herrie, gaan niet heel snel en remmen ook niet bijster goed. En ze besluiten ermee op te houden op willekeurige momenten. Gelukkig zijn er tegenwoordig bedrijven als MZR Roadsports die de oudjes een behandeling geven om ze beter te maken dan toen ze uit de fabriek kwamen.

De auto’s, zoals deze MZR Roadsports Datsun 240Z, behouden hun klassieke uitstraling en – misschien belangrijker – het authentieke karakter, maar krijgen een flinke dosis performance en betrouwbaarheid. Rahail Tariq en Martin Ryland van MZR halen overwegend roestvrije exemplaren van de Datsun uit Amerika om ze helemaal opnieuw op te bouwen. De carrosserie wordt in een zuurbad gedompeld, verstevigd en belegd met geluidsisolatie.

Geen bizarre vermogens, wel betrouwbaarheid

De ophanging is instelbaar, het sperdifferentieel is steviger, de remmen bijten harder, de brandstoftank is nieuw en schakelen doe je met een modernere vijf- of zesbak. De zes-in-lijn komt in twee smaken: een 2,9- of een 3,1-liter motor met tussen de 245 en 285 pk. Het motorruim wordt opgeschoond en de motor krijgt moderne injectie. Kijk even wat voor kunstwerkje ze ervan maken.

Je kunt kiezen uit een Sport Edition voor omgerekend 105.000 euro of een Sport Design voor 115.000 euro. Allemaal prijzen zonder Nederlandse belastingen, helaas. Opties zijn bijvoorbeeld een bredere bodykit, zoals het grijze exemplaar. Het interieur wordt simpel gehouden, dus geen grote schermen of dansende ledjes op het stuur. Simpele en elegante materialen.

Hoe rijdt de MRZ Roadsports Datsun 240Z?

De motor slaat gelijk aan, dat is het eerste pluspunt. De koppeling voelt licht. Hij voelt lichtvoetig en wendbaar, je stuurt hem met het grootste gemak de bocht in. De motor voelt als een opgewonden puppy die blij is om uitgelaten te worden en vraagt over het gehele bereik om meer toeren.

Aan het begin zal de auto iets zenuwachtig aanvoelen – maar dat went snel. En je kunt met de instelbare dempers de wegligging naar jouw smaak tweaken. Verder zijn er geen kraakjes of piepjes te bespeuren. Alles zit extreem goed in elkaar. Als het gaat om restomod-projecten, is dit zeker een van de coolste.

Foto’s: Mark Riccioni

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws