Wat is een NACA-luchtinlaat?

Waarom veel autofabrikanten nog altijd een NASA-uitvinding uit 1945 gebruiken

Foto('s): Nissan2017 Nissan GT-R
BMW M1 LPG-recordauto
2017 Nissan GT-R
BMW M1 LPG-recordauto

Misschien is het je weleens opgevallen, maar waarschijnlijk niet. Veel sportauto’s en nog meer raceauto’s hebben dezelfde driehoekige luchtinlaat. Ze verschillen in maat, maar de vorm is hetzelfde. Kijk maar naar de Lamborghini Countach, Ferrari F40, Dodge Viper, Porsche 924 Turbo, Bugatti Veyron Super Sport en de Nissan GT-R. Is het een mode-dingetje, net als dat automerken tegenwoordig allemaal een enorme grille monteren?

Nee, het ligt anders. De zogenoemde NACA-luchtinlaat is een vernuftig stukje luchtvaarttechniek. Ergens terug in de jaren veertig zocht het National Advisory Committee for Aeronautics, de voorganger van NASA, naar een efficiëntere luchthapper, die de luchtstroom langs de romp van een vliegtuig niet verstoorde.

De NACA-luchtinlaat

Ze bedachten een driehoekige verzonken luchtinlaat. De licht aflopende hoek in combinatie met de kromming van de wanden zorgen voor tegengesteld draaiende luchtwervelingen. Maar dat is logisch, uiteraard. De NACA-luchtinlaat zorgt weinig extra luchtweerstand. Ideaal voor vliegtuigen, maar ook autofabrikanten en raceteams maakten gretig gebruik van de uitvinding.

Met de aerodynamische ontwikkelingen van de laatste tien jaar, begint de NACA-luchtinlaat langzaamaan uit te sterven bij productieauto’s. De tendens verschuift naar verborgen luchtverbuigers, zoals het ALA-systeem van Lamborghini. Jammer, want op een aparte manier, zijn ze zeer cool.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken