Als je Ameerh Naran heet en je bedrijf al Naran Automotive hebt genoemd, dan snappen we wel dat je een beetje door je inspiratie heen bent. Dus hoe noem je je hyperambitieuze hypercar dan? Uiteraard Naran Automotive Naran. Nu is Naran (de meneer, niet de auto) een steenrijk heerschap van Indiaas-Zimbabwaanse afkomst (hoe doe je dat?) dat zijn geld heeft verdiend in de privéjet-sector. Lijkt ons in ieder geval een bedrijfstak waar veel geld zit, maar hij heeft het er dus ook uit getrokken. En omdat ie, deze reden zal je bekend voorkomen, dol was op hypercars maar het aanbod niet naar zijn smaak was, besloot hij er zelf maar een te bouwen. Vreemd verhaal, tot dusver? Het wordt alleen maar vreemder.

De Naran Automotive Naran is een BMW M8. Soort van…

De Naran is een bijzonder geval. Of liever: wordt dat, want voorlopig bestaat hij alleen als onaf prototype. Hij is groot; zo breed als een Aventador en zo lang als een Riva-boot. Dat is om precies te zijn… best lang – zelfs de Rolls-Royce Phantom Drophead op de achtergrond van een van de foto’s lijkt er klein bij. Hij is dan ook bedoeld voor vier personen, al zullen de achterpassagiers niet al te groot moeten zijn. De technische basis is een BMW M8, wiens onderstel is verlengd en drastisch aangepast. Zo zijn er nieuwe subframes, assen, dubbele wishbones en verstelbare stabilisatorstangen.

Veel power. Heel veel power

De 4,4-liter V8 van de M8 is ook overgenomen, al zou zijn eigen moeder hem waarschijnlijk niet eens meer herkennen. De Duitse firma Racing Dynamics heeft hem eerst maar eens opgeboord tot 5,0 liter, wat gerommeld met de compressie en een paar grotere turbo’s gemonteerd. En voilà: 1.063 pk. En 1.036 Nm aan koppel, trouwens. De transmissie is dezelfde ZF-achtbak van de M8, maar ook weer danig verbouwd en versterkt – de gewone zou je verpulveren met zo veel power.  Die gaat overigens naar alle vier de 22 inch grote wielen, tenzij je echt een hekel hebt aan je Pirelli P-Zero’s – dan kan alles ook alleen naar achteren. De bodem is geheel vlak, er zijn viervoudig verstelbare Öhlins-dempers en de remmen komen van AP Racing.

0-100 in… 2,3 seconden

Althans, dat claimen ze, want rijden doet de Naran als gezegd nog niet. Volgens dezelfde berekeningen zou hij in 4,56 tellen 160 km/u rijden en maximaal 370 km/u doen. De downforce zou dan 1.377 kilo moeten bedragen. Mocht dit alles je wat fantastisch in de oren klinken (ons wel…), weet dan dat meneer Naran een stel capabele types heeft ingehuurd. Daniel Mense bijvoorbeeld, die gewerkt heeft aan de Nio EP9, die hier en daar nog een EV-recordje op de Ring heeft staan. En die inderdaad ook nog altijd niet in productie is. Het ontwerp is van Jowyn Wong, die onder andere de Apollo IE en de behoorlijk beeldschone (al vindt niet iedereen dat…) De Tomaso P72 tekende.

De Naran Automotive Naran is géén GT. Maar…

Volgens Naran (de meneer, niet de auto) is de Naran (de auto, niet de meneer) beslist geen GT, maar een hardcore supersportauto. Volgens hem zouden zijn rijeigenschappen moeten lijken op die van de Aston Martin Vulcan. Wat dan wel weer eigenaardig is, is dat hij voor interieurinspiratie vooral gekeken heeft naar zijn oude métier: de privéjet. Wat betekent dat het binnenste onder meer is afgewerkt met hout en… marmer. Natuurlijk. Marmer.

Wat dat mag kosten? Nou, veel. Want er worden er maar 49 gemaakt en de ontwikkelingskosten waren uiteraard al best hoog. Naran (de man, niet… oké, we houden ermee op) zegt dat alles begint bij 850.000 pond. Pond, inderdaad, want de auto wordt in het Britse Northamptonshire gebouwd. Vink een paar opties aan en je zit al snel op een miljoen pond. Maar goed, hij claimt dan ook een hoop rijke vrienden te hebben die er allemaal al een besteld hebben. En in de rolodex van zijn jet-firma zitten er vast nog wel een paar.

Het eerste rijdende testexemplaar van de Naran Automotive Naran zou in maart 2021 aan de slag moeten kunnen. De eerste afleveringen verwacht hij in 2022. Meneer Naran hoeft zich voorlopig dus niet te vervelen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)