Feitjes over koplampen – kunnen die interessant zijn? Wat ons betreft wel. Want hoewel praktisch elke straatlegale auto de fabriek verlaat mét koplampen, zijn niet alle lampjes gelijk geschapen. In dit lijstje lees je over de ontwikkelingen van koplampen door de jaren heen.

Wat was de eerste auto met xenon-koplampen?

Xenon-koplampen werken door een elektrische boog te creëren tussen twee elektrodes, wat een ijzige witblauwe kleur oplevert. Ze zijn onder ons sinds 1991, toen BMW ze voor het eerst monteerde in de neus van die fraaie E32 7-serie – hier op de foto als Alpina B12.

Wat was de eerste auto met laser-koplampen?

De Audi R8 LMX versloeg de BMW i8 nipt met de eerste laser-koplampen op een straatauto. Volgens Audi schenen de LMX-lampen, geïnspireerd op die van de Le Mans-racers, twee keer zo ver als een led-koplamp als ze aangingen bij 60 km/u.

Welke koplampen zijn het duurst om te vervangen na een botsing?

Lastig, maar een prima gok lijkt ons die van de Mercedes S-klasse. Alleen al omdat je die van de S 63 en S 65 kunt laten voorzien van een soort ingebakken Swarovski-kristallen – zeventien in de dagrijverlichting en 30 in de richtingaanwijzers. Op zichzelf is dat al een van de feitjes over koplampen die hier niet mogen ontbreken.

Wie was de eerste die koplampen op een auto monteerde?

In den beginne gebruikten auto’s olielampen, zoals treinen. Pas in 1915 begon Cadillac met koplampen op modellen die elektra aan boord hadden. Het zou nog jaren duren voordat je kon schakelen tussen hoog en laag gerichte stralen.

Wat was de eerste auto met klapkoplampen?

Tsja, óf de Alfa Romeo 8C uit 1936, óf deze: de Cord 810 uit datzelfde jaar. Dit staaltje vooroorlogse Amerikaanse designheerlijkheid had slechts 125 pk, dus je ging eigenlijk nooit hard genoeg om überhaupt koplampen nodig te hebben.

En wat was de laatste auto met klapkoplampen?

Betere lichttechnologie, wetgeving voor voetgangersbescherming en veranderende mode maakten korte metten met de klapkoplamp. De Ferrari 456 legde het loodje in 2003; de Lotus Esprit en Chevrolet Corvette gingen dapper door tot 2004.

Welke auto had de eerste koplampen die ‘om de hoek keken’?

Koplampen die mee schijnen met de richting van het stuur – de Citroën DS was de eerste. De Tucker 48 had er één, in het midden van zijn neus; maar dat was eerder gedaan door Tatra, waar ze al vóór WO II een cycloopoog op de T87 zetten.

Hoe lang verblinden Audi’s iedereen al met die dagrijverlichting?

De A6 van 2006 was de eerste met een dun stripje led-dagrijverlichting. De R8 en A4 volgden, en toen moest iedereen die gek werd van die verblindende bumperklevers een dimmende achteruitkijkspiegel aanschaffen of altijd met zonnebril rijden.

Wat is het beste designgrapje met koplampen?

Oké, dit is geen primeur en ook niet de laatste in zijn soort, maar deze mag niet ontbreken in het lijstje met feitjes over koplampen. Dit gebbetje zat verborgen in de Ford GT van 2003. Omdat de retro-sportauto werd gemaakt ter ere van het 100-jarig bestaan van de firma, werd besloten de koplampen zo vorm te geven dat er in het linkerexemplaar het cijfer ‘100’ viel te lezen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear