Review: Next Level Racing F-GT Lite

De nieuwe opvouwbare racestoel met twee standen

Foto('s): Next Level RacingOpvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Foto('s): Next Level RacingOpvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Foto('s): Next Level RacingOpvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Foto('s): Next Level RacingOpvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Foto('s): Next Level RacingOpvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Foto('s): Next Level RacingOpvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Foto('s): Next Level RacingOpvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Foto('s): Next Level RacingOpvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Opvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Opvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Opvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Opvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Opvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Opvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Opvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite
Opvouwbare racestoel Next Level Racing F-GT Lite

Het is een uniek moment in de autosportgeschiedenis. Op dit moment zit jij op exact hetzelfde niveau van autosport als de bestbetaalde coureurs ter wereld. Zij zijn immers ook verbannen naar het digitale asfalt. Zij spelen games als iRacing, F1 2019 en Rfactor2. Tijd dus om een racestuur en een racestoel aan te schaffen. Beperkte ruimte? Kijk dan eens naar een opvouwbare stoel als deze F-GT Lite. We testten de nieuwe simulatorstoel en schreven onze bevindingen op in onderstaande review van de Next Level Racing F-GT Lite.

Het in elkaar draaien van de Next Level Racing F-GT Lite is in theorie redelijk rechttoe rechtaan. In de praktijk waren we er wel een tijdje mee bezig. Net als bij een Ikea-meubel krijg je klein gereedschap bij de stoel, zoals een kruiskopschroevendraaier, een ringsleutel en een inbussleutel. De boutjes in het frame moet je losdraaien, een onderdeel in de plastic houder schuiven en weer vastdraaien. Hiervoor is soms wat percussieve aanmoediging nodig. Even flink meppen, in de volksmond. Een vijl om het plastic bij te vijlen kan soms ook helpen. Je hoeft het in principe maar één keer vast te zetten, dus een ramp is de soms wat ongelukkige pasvorm ook niet.

Als de stoel eenmaal in elkaar zit, kun je hem instellen door de hendels bij de scharnieren los te maken, de hoek te veranderen en de hendel weer vast te zetten. Net als een fietszadel, zeg maar. Het systeem is ingenieus bedacht. Het instelen gaat zonder gewicht best makkelijk, maar met het gewicht van het stuur en de pedalen erbij wordt het al wat lastiger. Tip: markeer je favoriete stand op de scharnieren, dat scheelt zoekwerk bij het uitklappen. De lengte van de voorste stoelpoot is met pinnetjes te verstellen om iets meer hoogte te creëren en om de pedalen verder van je af te zetten. De pedalen zelf zitten ook op een slider. Als de hendels vastzitten (en je hebt ze aangedraaid), hoef je je niet druk te maken dat de boel weer inzakt.

Twee standen: F1 en GT

De Next Level Racing F-GT Lite biedt twee standen: F1, waarbij je een liggende positie hebt, en GT, waarbij je meer rechtop zit. Wij prefereren een stand ertussenin, ook vanwege de hoogte van ons scherm. Je wisselt snel van positie, maar het is wijs om de afstand van het stuur in te stellen op je favoriete stoelstand. Het stuur monteer je met schroeven en laat zich lastig verstellen. Je hebt kans dat als hij in de F1-stand op een fijne afstand staat, dat dat bij de GT stand niet zo is.

Het comfort is grotendeels afhankelijk van hoe de stoel is opgesteld. De F1-stand biedt meer ondersteuning en blijft langer comfortabel. De stof tussen het frame is strak gespannen, waardoor de zit vrij hard is en zich niet vormt naar het lichaam. Hierdoor heb je kans dat je na een uurtje een houten reet krijgt. De instap is trouwens wel wat lastig. Er is nergens houvast en het is dus snel een kwestie van neerploffen en heel oncharmant weer uitstappen. Net als bij een echte raceauto met een rolkooi dus.

De stoel is erg stevig

De Next Level Racing F-GT Lite is voor een opvouwbare racestoel bijzonder stevig. Wij monteerden een Fanatec CSL Elite en het frame gaf geen krimp, niet van de force feedback en ook niet bij stevig remmen. Bovendien is er een platform voor de schakelpook en handrem ter hoogte van je heup, en ook dit element geeft niet mee. De stevigheid is tegelijkertijd ook de achilleshiel van de F-GT Lite: de losse stoel weegt al 19 kilo. Met alles erop en eraan gaf de weegschaal bij ons 30 kilo aan.

Het forse gewicht maakt het inklappen een lastige klus. Een stoffen band zorgt ervoor dat het stuur niet achterover valt als je de hendel losmaakt, maar deze band ontbreekt voor de schakelpook. Deze valt dus wel omlaag, met kans dat ie tegen de grond stoot. Zonder pook is het inklappen een stuk makkelijker. De scharnieren willen soms wat stroef gaan en de ingeklapte stoel is zo groot als een flinke ruimkoffer. Het opvouw- en opbergaspect van Next Level Racing F-GT Lite vergt flink wat oefening, en het blijft hoe dan ook een
wat onhandig ding.

Conclusie review Next Level Racing F-GT Lite

De Next Level F-GT Lite is een zeer solide racestoel met een goede instelbaarheid. De schakelpook zit bovendien niet pal naast het stuur, wat uniek is voor een mobiele set. Met een gewicht van 19 kilo is hij echter niet heel handzaam en het opvouwen is een lastige klus. Het is een perfecte stoel voor wie hem voor een paar uur per keer gebruikt. Of als hij een vaste plek heeft en slechts sporadisch opgeborgen moet worden. Of bijvoorbeeld als je hem zo nu en dan wilt meenemen, of slechts deels wilt opvouwen. De adviesprijs is 300 euro en hij zal binnenkort in de Nederlandse webshops verschijnen.

Binnenkort zetten we deze F-GT Lite tegenover de Playseat Challenge, een andere opvouwbare racestoel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws