Het F1-team van McLaren won met de MP4/4 in 1988 alle race op één na. Er is veel discussie geweest over wie de ontwerper van de auto is, maar zeker is dat zowel Gordon Murray als ene Steve Nichols een grote bedrage leverden. En net als Murray, wil nu ook Nichols een eigen auto verkopen. Dit is de Nichols N1A.
De creatie van Nichols is een eerbetoon aan de McLaren M1A uit 1963. Deze auto wordt gezien als de eerste échte McLaren en racete in de Can-Am Series. Zoals het in de Can-Am ging, konden teams zo’n beetje alles met de auto doen wat ze wilden. Daarom woog de M1A ongeveer 550 kilo. De 5,7-liter V8 van Chevrolet die achter de bestuurder lag, produceerde ongeveer 560 pk. Jep, meer pk’s dan kilo’s. Autosport was toen nog iets gevaarlijker dan nu.
Het eerbetoon is deze Nichols Cars N1A
Het is best gewaagd om een ode te brengen aan zo’n achterlijk geweldige raceauto. Toch doet Nichols een poging. Zijn auto heeft niet meer vermogen dan gewicht in kilo’s, maar toch klinkt het best angstaanjagend. De motor ligt net als bij de McLaren M1A achter de bestuurder. In de nieuwe auto ligt een 659 pk sterke 7,0-liter V8. En dat in een auto met een totaalgewicht van 900 kilo.
Nog even over het feestnummer van de Nichols Cars N1A: die achtcilinder. De V8 is geboren als een LS3-blok. Nichols boorde hem uit om plaats te maken voor stalen cilinderbussen. Hierin zitten op maat gemaakte zuigers en drijfstangen. Nichols voegt meerdere gaskleppen toe (individual throttle bodies, voor de liefhebber) en een dry-sump-smeersysteem.
De Nichols Cars N1A komt standaard met een handbak met zes versnellingen die het vermogen naar achteren stuurt. Er is een onafhankelijke ophanging op de voor- en achterkant met dubbele wishbones. Nichols zet standaard tractiecontrole op de auto. Stuurbekrachtiging en ABS zijn optioneel. Noem ons gerust bangeriken, maar wij zouden de ABS toch wel aanvinken.
Nog meer F1-invloeden
De carrosserie is gebouwd met aero-efficiëntie in het achterhoofd. Het materiaal dat voor de panelen gebruikt is, is koolstofvezel met grafeen en zou van F1-kwaliteit zijn. Vanbinnen is het interieur afgewerkt met leer, stof en aluminium. De versnellingspook zou geïnspireerd moeten zijn door Senna, maar we weten niet op welke manier. Lijkt ie op de pook uit Senna’s MP4/4? Of op de grote teen van de F1-icoon?
Welke kleurstelling jij maar wilt
De eerste 15 exemplaren van de nieuwe auto worden in serie genummerd. Elke auto brengt eer aan één van de F1-overwinningen van de MP4/4. Daarna wordt de productie beperkt tot honderd stuks. Denk maar alvast aan een coole kleurstelling voor de nieuwe auto, want het bedrijf zegt dat elke livery mogelijk is. Een rood-witte kleurstelling zoals de MP4/4 of een JPS-jasje liggen natuurlijk voor de hand.
Reacties