Haters vinden het een silhouet van een schaarkrik en steken de draak met de betrouwbaarheid van Franse auto’s in het algemeen, maar in werkelijkheid is het Renault-logo een diamant. Al sinds 1925 dragen de Franse auto’s de geometrische vorm op de neus. Sinds 1972 is het ongeveer het logo zoals we het nu kennen en in 1992 werd het voor het laatst gewijzigd. Tot nu, want Renault volgt Volkswagen, BMW, Kia en Peugeot in de veranderdrift. Net als de andere merken is het nieuwe logo van Renault simpeler. Ook Renault kiest voor ‘flat design’, een logo zonder schaduwtjes of effecten.

[image id=”264617″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

Een tijdloze handtekening

Gilles Vidal, Design Director bij Renault, legt uit waarom ze voor dit logo kozen. ‘We hebben het opnieuw bedacht om het iconischer, eenvoudiger en betekenisvoller te maken. Een echte tijdloze handtekening zonder overbodige effecten of kleuren, en met een eigentijdse herinterpretatie van het bekende design. Een essentieel onderdeel van ons grafisch erfgoed.’ Het nieuwe logo heeft veel weg van dat uit 1972, maar dan met een moderne twist.

[image id=”264620″ align=”right” size=”large” caption=”Gilles Vidal naast de 5 Concept met het nieuwe logo”]preview[/image]

Veel merken kiezen voor een plat logo omdat het a) momenteel heel modieus is, en b) omdat het eenvoudiger is om het logo toe te passen op alle platformen. ‘Het platte silhouet vergemakkelijkt de animatie, bijvoorbeeld op video of digitale media, maar ook op voertuigen, voor hun welkomstbeeld’, zegt Renault. Misschien wel de bekendste overstap naar flat design was iOS 7 van Apple; toen waren ineens alle 3D-icoontjes op de iPhone en iPad platgeslagen.

[image id=”264621″ align=”right” size=”full” caption=”Het nieuwe logo zoals je het online gaat zien”]preview[/image]

Het nieuwe logo van Renault komt geleidelijk

Renault rent niet gelijk met een zak nieuwe logo’s en een kitspuit langs alle auto’s en dealers. Volgens het merk voeren ze het logo geleidelijk door. Eerst ga je het merkbeeld zien in de campagne van de nieuwe Zoe en daarna op social media. Net als bij de andere merken verscheen het logo eerder op een studiemodel. In het geval van Renault zag je de diamant al in de grille van de Renault 5 Concept. In 2024 moeten alle Renaults het nieuwe logo dragen.

[image id=”264619″ align=”right” size=”large” caption=”Het huidige logo van Renault”]preview[/image]

Advertentie

Reacties

  • Sven says at 12 maart 2021:

    Wat hebben die automerken tegenwoordig met logo’s verprutsen?

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie