Bij de introductie van de BMW X6 zag de journaille niets in het concept: waarom een krappere versie maken van een grote zware crossover? Maar wat blijkt: het was een gouden zet. De coupé-SUV is inmiddels gemeengoed, zeker bij de Duitse merken. In dit geval is er de nieuwste toevoeging in dit bijzondere stukje van de markt in de vorm van de nieuwe Audi Q5 Sportback, tweede keer dat Audi een Sportback maakt van de Q5.

Waar de Audi A3 of A7 altijd praktischer was als Sportback, geldt dat dus niet voor de nieuwe Audi Q5 Sportback. Audi verwacht met name in Europa goed te scoren met de Sportback, de reguliere Q5 is juist populair in de Verenigde Staten. Daar hebben wij wel een theorie voor. Voor Europese maatstaven is de Q5 een grote auto, dus de hoofdauto. In de VS is de Q5 ‘medium’ en een perfecte auto voor erbij. Je weet wel, voor vermogende gezinnen die lachend honderden dollars per maand betalen voor een financiering.

Platform nieuwe Audi Q5 Sportback

De Audi Q5 staat op de PPC-bodemsectie. PPC staat ‘Premium Platform Combustion’ en betreft de modellen met de motor in lengterichting (in plaats van overdwars zoals bij de A3 en Q3). De benzinemotoren zijn uitgerust met een behoorlijke 48-volt generator die ook als motortje dient: 28 pk en 230 Nm. Klinkt voldoende om te ondersteunen in stedelijke gebieden. De setup is er niet om langdurig elektrisch te rijden, maar om de inefficiëntie van de verbrandingsmotor bij het wegrijden te compenseren.

Audi SQ5 Sportback rood (2025) en Audi Q5 Sportback groen garage voor huis

Ook de airconditioning staat op de 48-volt motor aangesloten. Dus als je in de brandende zon voor een verkeerslicht staat te wachten, blijft de airco het doen en springt de verbrandingsmotor niet ineens aan. In Nederland heb je daar geen last van. Wij krijgen de nieuwe Audi Q5 Sportback namelijk alleen als plug-in hybride. Deze hebben een vermogen van 299 pk of 367 pk. We zijn benieuwd of die ook 515 liter (35 minder dan de reguliere Q5) bagageruimte hebben, of dat de batterij wat van die ruimte gaat opslokken.

Niet voor Nederland

Audi maakt van de gelegenheid gebruik om ook de nieuwe SQ5 Sportback te introduceren. Deze heeft de 3.0 TFSI zescilinder met 367 pk en 550 Nm, die we ook al zagen in de nieuwe Audi S5. Deze gaat aan onze neus voorbij. Dat is ook het geval met de nieuwe Audi Q5 Sportback met 2.0 TDI. Dat is de nieuwe EA288 Evo-motor met 204 pk en 400 Nm. Audi verkoopt in Nederland al sinds 2021 geen diesels meer, dus het is geen verrassing. net als met een nieuwe Touran kun je nog in Duitsland later een occasion importeren.

Lees ook: De ergste neppe uitlaten? Die zitten op deze Audi

Gezien het Nederlandse belastingklimaat is het logisch dat Audi alleen de PHEV’s gaat leveren. Je ziet nu al dat benzine-uitvoeringen vaak duurder zijn dan de PHEV’s die erop gebaseerd zijn. Daarbij zit het qua vermogen vaak ook wel snor. De nieuwe Audi Q5 Sportback komt is vanaf het voorjaar te bestellen in komt halverwege 2025 naar ons land. Dat is een paar maanden na de ‘gewone’ nieuwe Audi Q5. Tegen die tijd zijn de prijzen ook bekend. Normaliter liggen die een paar procent hoger dan de normale Q5.

Reacties

  • RGT8 heeft op 26 november 2024 geschreven:

    Deze kromme rug ziet er best aardig uit, net als die versie van de Cayenne. Wel met zwarte kunststof graag, dat grijze aan de achterzijde oogt niet bepaald fraai (op de rode auto).

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)