Nieuwe BMW 2-serie: zoals ie hoort

Wil je de 4-serie nog als je deze ziet?

Foto('s): BMWNieuwe BMW 2-serie M240i xDrive
Foto('s): BMWZijkant Nieuwe BMW 2-serie (M240i xDrive)
Foto('s): BMWAchterkant Nieuwe BMW 2-serie (M240i xDrive)
Foto('s): BMWDriftende Nieuwe BMW 2-serie (M240i xDrive)
Foto('s): BMWNieuwe BMW 2-serie M240i xDrive
Foto('s): BMWInterieur nieuwe BMW 2-serie
Foto('s): BMWAchterkant op het circuit paarse BMW M240i
Foto('s): BMWAchterlichten BMW M240i
Foto('s): BMWGrille en koplampen BMW M240i
Foto('s): BMWBMW M240i en 220i
Foto('s): BMWBMW M240i en 220i
Foto('s): BMWInterieur en dashboard M240i
Foto('s): BMWDeuren BMW 2-serie
Nieuwe BMW 2-serie M240i xDrive
Zijkant Nieuwe BMW 2-serie (M240i xDrive)
Achterkant Nieuwe BMW 2-serie (M240i xDrive)
Driftende Nieuwe BMW 2-serie (M240i xDrive)
Nieuwe BMW 2-serie M240i xDrive
Interieur nieuwe BMW 2-serie
Achterkant op het circuit paarse BMW M240i
Achterlichten BMW M240i
Grille en koplampen BMW M240i
BMW M240i en 220i
BMW M240i en 220i
Interieur en dashboard M240i
Deuren BMW 2-serie

Ziet eruit als een strijdrustig ding, of niet? En dat terwijl de nieuwe BMW 2-serie de minst controversiële auto van BMW sinds een heel lange tijd is. Geen enorme grille, maar wel dikke schouders en een Hofmeister-knik in de achterste zijruit. Nog veel belangrijker: gewoon weer achterwielaandrijving én een zes-in-lijn. Al kun je die twee niet samen krijgen, op het moment. Maakt niet uit – dit is hoe we BMW kennen.

Voor velen zal het design nog even wennen zijn, dat geven we toe, maar het is een stap in de goede richting. De paarse bak op het scherm is momenteel de dikste uitvoering, de BMW M240i xDrive. Deze haalt 374 pk en 500 Nm uit zijn 3,0-liter turbomotor en stuurt dit naar alle wielen. De 0-100-tijd is 4,3 seconden. Daarmee is deze M240i wel 34 pk krachtiger dan de oorspronkelijke BMW 1M Coupé.

De M240i xDrive krijgt een dikkere bodykit, een sport-onderstel, slimme differentiëlen en grotere remmen. Dit moet al een enorm feestje zijn om in te rijden, en dan is het nog niet eens de BMW M2. Die krijgt hopelijk nog wel een vervanger op basis van deze nieuwe BMW 2-serie, maar officieel is daar nog niets over bekend.

Andere specificaties nieuwe BMW 2-serie

Er zijn uiteraard minder heftige versies. De 220i stuwt 184 pk naar de achterwielen voor een 0-100-tijd van 7,5 seconden. Later volgt er een 230i met dezelfde motor, maar dan met 245 pk. Een viercilinder-diesel met 190 pk vult het aanbod aan. De 0-100-tijd van de 220d is 6,9 seconden. Alle motoren hangen aan een automaat met acht versnellingen.

BMW 220i (2021)Foto('s): BMW
Dit is een gewone 220i

In vergelijking met de oude BMW 2-serie is de nieuwe 105 millimeter langer en 64 millimeter breder, maar ook 28 millimeter dichter bij de grond. De wielen staan meer uit elkaar en er is meer camber (de wielen staan iets schuin) toegevoegd voor scherper bochtengedrag. De lichtste 2-serie weegt 1.565 kilo. De zwaarste (met xDrive) weegt zelfs 1.765 kilo. Echt Leichtbau is het dus allemaal niet.

De prijzen van de nieuwe 2-serie

De goedkoopste in het aanbod is de BMW 220i. Deze kost in Nederland 47.645 euro zonder opties. Daarna komt de diesel voor 50.122 euro. Gelijk voor de BMW M240i xDrive gaan? Dan mag je bij de dealer minimaal 75.336 euro afrekenen.

Reacties
  1. Miguel zegt op 8 juli 2021 om 09:14:

    Nee nu lijkt het meer op een toyota!

    • Liefhebber zegt op 8 juli 2021 om 11:10:

      Dat is dus een stuk beter dan een Hyundai! 😉

  2. Liefhebber zegt op 7 juli 2021 om 09:45:

    Gelukkig ziet de achterkant er niet meer uit als een Hyundai.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken