
Het laatste bericht over de politie van vandaag, dat beloven we. Nu duurt de dag gelukkig niet zo lang meer. Net als de halve Nederlandse journaille waren we vandaag op het politiecircuit in Lelystad voor de introductie van de nieuwe Nederlandse politieauto’s. Het was al langer bekend dat het de Ford Kuga en de BMW X1 gingen worden, maar op het laatste moment is er toch nog een kleine wijziging doorgevoerd. Het testvoertuig was te langzaam en dus kiest de politie toch een snellere uitvoering.
De BMW X1 is een zogenoemde basisvoertuigen en deze worden in principe niet ingezet voor achtervolgingen. Wél moeten ze een beetje veilig kunnen inhalen op een 80-weg. En daar ging het voor de BMW fout. De politie had tijdens de test gekozen voor de sDrive18i-uitvoering. Deze heeft 136 pk en heeft een 0-100-tijd van 9,2 seconden. Een woordvoerder van de politie vertelt aan TopGear Nederland dat vooral het sprintje van 80 naar 100 km/u tegenviel bij deze motorisering.
Hoe snel is de nieuwe BMW X1 van de politie nu?
Daarom gaat de politie nu voor de sDrive20i. Dit is ook een 1,5-liter driecilinder met een turbo. Deze uitvoering heeft 170 pk en een 0-100-tijd van 8,3 seconden. Dit is toevallig net zo snel naar de 100 als de B-klasse die de auto vervangt. De BMW blijft een benzineauto met een automaat en voorwielaandrijving. De Kuga is hiermee een stukje langzamer met een 0-100-tijd van 9,1 seconden. De Kuga die jij kunt kopen in Nederland is overigens weer een stuk sneller.
De nieuwe auto’s worden niet in één keer afgeleverd. De politie legt uit: ‘Zodra een voertuig vervangen moet worden of het wagenpark van een politie-eenheid wordt uitgebreid na 1 januari 2025, wordt er een Ford Kuga of BMW X1 geleverd. Daarnaast staan er nog Mercedes B-klasse voertuigen in bestelling die nog uitgeleverd worden vanuit het vorige contract. Dit betekent dat er de komende jaren meerdere merken basispolitievoertuigen zichtbaar zullen zijn in het straatbeeld.’
Geen gelijmde schakelpaddles achter het stuur
Toen de Mercedes B-klasse net zijn intrede deed als dienstwagen, hadden ze bij de politie de schakelpaddles vastgelijmd zodat agenten niet meer zelf konden schakelen. De flippers achter het stuur zijn bij BMW optioneel, maar als ze erop zitten, zullen ze dit keer niet vastgelijmd worden. Zelfs bij de huidige Mercedessen werken de schakelflippers achter het stuur gewoon weer.
Een woordvoerder van de politie legt uit aan TopGear Nederland: ‘We hebben ook al bij de Mercedes toen al snel besloten om die [paddles] gewoon beweegbaar te maken. Wij hadden de indruk toentertijd het voor de duurzaamheid van het voertuig beter zou zijn. In het begin was de gedachte dat we daarmee de motor wat meer zouden kunnen beschermen, maar dat hebben we later toch geconcludeerd dat de dat de auto dat zelf prima kan.’
hans peperkamp(techneut) heeft op 19 januari 2025 geschreven:
Geachte Kefkoe: ik ben het volledig met u eens,het zijn vaak de boekhouders die om verschillende redenen,gaan inkopen.En als voormalig techeut kwam ik jarenlang bij 7 districten van de voormalige Rijkspolitie.Ik ook zag dat er regelmatig de verkeerde keuze’s en de inkoop van nieuwe politie-en ondersteunen groepen vaak geen uitzondering waren.In globaal 1973 werd de volkswagen-kever vervangen door de Fiat 127,een groeps-commedant in Raalte!,haalde toen de DeGelderlander met het verhaal zeer boos te zijn met die aankoop,wat moet als Politie met een Fiat 127.En dan daarna de keuze’s van de Volkswagen GOLF,waar mee je toch géén aanzien kon aantonen,zijn de de ideale Politie-Auto.In de zichtbaarheid en aanzien van de Politie-ambtenaren.Toen kwam de Mercedse Model B: zijnde uitgetest een zeer goed bruikbare auto voor de Politie,maar wat bleek de tunnelbak was te ruim,en men kon niet goed bij de pedalen komen en meer niet goed onderbouwde aankoop,maar het zijn super-veilige auto’s,die Model B,bij een frontale aanrijding was de motorophanging anders geplaats en de pedalen klapten weg,was de bedoeling dat de motor,naar beneden zakte,maar niet vol de cabine in schoof etc.Ik heb zelf de Mercedes jarenlang gereden net Model A voorzien van een 2 liter turbo-diesel Motor,em met 140 pk onder de motorkap,en vooral de stoelen waren fantastich gevormd,en vooral de hoge zit en als ideale Caravan-trekker,had ik de juiste keuze kunnen maken.En dat is een voordeel als je héél over technische kennis kunt beschikken,in je doordachte inkoop-beleid. En heel veel exakte auto-kennis opgedaan via, een van de best auto-web-site: mvwautotechniek.nl hoge-school autototechniek.Daarnaast is de keuze voor de BWM,een juiste keuze,aan gezien het rijden met een BMW het aanzien van de Totale Politie in Nederland,een ander karakter heeft meegegeven.Vooral de Engelse Politie zijn de BWM niet te tellen,vooral te zien via de div. Politie TV opname’s.Resumerend: de Nederlandse Poltie verdienen het beste te rijden,in de beste Auto,van Duitse kwaliteit.De toekomst ligt bij de waterstof-aandrijvingen,maar ook de nieuwste auto-innovatie-technieken,en dat de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie.In ontwikkeling in samenhang met BMW met Toyota: BWM met waterstof-aandrijving,en de TOYOTA/KAWASAKI/HONDA/YAHAMA/HYUNDY in samenwerking voor de kleppen-motor met waterstof-injectie.Via youtube.nl (tik in) Toyota hydrogen CarEn daarmee kan de afd inkoop-beleid van de Politie,vast rekening houden,met het vast sparen om over enige tijd weer de juiste nieuwste Waterstof-aandrijvingen vooral de Elektrische auto’s te gaan vervangen.(tik in) via: youtube.nl koop GEEN elektrische auto meer!en en later niet meer in te ruilen.(tik in) Exploding Broken Dow Tesla Model 3: het kosten-plaatje voor het vervangen van de Lithium-pakket.Succes Ermee.
;-) heeft op 22 januari 2025 geschreven:
Goed verhaal, lekker kort…
Baklap heeft op 19 januari 2025 geschreven:
De 0-100 tijd zal langzamer zijn, de kofferbak is aardig gevuld namelijk
Kefkoe heeft op 19 januari 2025 geschreven:
Wat voor wereldvreemde ambtenaar bij de Politie de inkoop doet, geen idee, maar ze zouden eens een keer een auto moeten gaan configureren naar bruikbaarheid voor de agent die er gebruik van moet maken.
Aan de foto’s te zien, hebben de auto’s een park assist, volkomen nutteloos voor blauw op straat, die hebben doorgaans echt geen behoefte dat de auto zichzelf kan inparkeren.
Ipv. hiervan hadden ze beter een keyless entry uitonderhandeld, dat zit er zo te zien niet op, en dat is nu juist iets wat superhandig voor ze is. Snel in en uitstappen, zonder naar sleutels moeten graaien.
sDrive20i is al een kleine stap in de goede richting, maar kom op, voor die kleine meerprijs van een paar honderd euro (let wel, overheid betaalt geen BPM) had er ook wel een 25e (een 2L 4cyl) vanaf moeten kunnen. Al is het maar dat deze motoren een stuk langer mee zullen gaan.
alexander heeft op 18 januari 2025 geschreven:
Dit is een lekker zinnetje geworden Mattijn ! : De BMW X1 is een zogenoemde basisvoertuigen..
of u moet beter opletten met knippen en plakken of u mag nog wel een cursusje gaan pakken.