De oude Ferrari CEO Luca di Montezemolo zei altijd dat het ideale aantal te verkopen auto’s per jaar altijd precies gelijk is aan de vraag, minus één exemplaar. Met die strategie in het achterhoofd kunnen we melden dat de vraag naar nieuwe Ferrari’s precies 13.753 was, want er zijn 13.752 nieuwe auto’s verkocht. Volgend jaar kan dat nog weleens stijgen, want er staan zes (!) nieuwe modellen op de planning.

Het gaat dus goed bij Ferrari, want 13.752 auto’s op jaarbasis is een enorm aantal voor een kleine fabrikant van dure auto’s. We gaan niet peperduur zeggen, maar het is wel degelijk van toepassing. Het ziet ernaar uit dat 2025 nog succesvoller gaat worden, want er komen maar liefst zes nieuwe modellen bij. Dat is een enorm aantal voor een merk dat vroeger twee tot drie modellen in het gamma had.

Elektrische Ferrari komt in oktober

De belangrijkste nieuwe Ferrari wordt op 9 oktober onthuld. Dat zal een volledig elektrische Ferrari zijn, een unicum. Er zijn al enkele hybride Ferrari’s geweest (zoals de LaFerrari, SF-90, 296 GTB en de nieuwste F80) maar dit zal de eerste Ferrari zijn die géén geluid maakt. Of tenminste, geen traditioneel geluid. We zijn heel erg benieuwd hoe Ferrari een EV onderscheidend gaat maken.

Naar de andere modellen is het een beetje gissen, maar we kunnen wel een voorspelling doen. De SF-90 Stradale is inmiddels uit productie. De Ferrari met V8-middenmotor is altijd een belangrijk model geweest, dus hiervan verwachten we een opvolger. Een andere Ferrari met V8 die uit productie is gegaan, is de Roma. Ferrari is daar al mee aan testen en het ziet ernaar uit dat dat een kleine 12cilindri gaat worden (maar dan met acht cilinders).

Versione Speciale en de Ferrari Outlander PHEV

Dan is er nog de 296 GTB VS, waarbij VS niet staat voor een model voor zwaarlijvige mensen. Integendeel, het betekent Versione Speciale (wel met Italiaans accent uitspreken), en het betreft een lichtere en krachtigere versie, in de geest van de 488 Pista. Ook staat er uitbreiding op planning voor de Purosangue SUV, die heeft nu nog de V12, maar Ferrari gaf aan dat een V8 PHEV mogelijk zou zijn. Zie het als een soort Outlander PHEV, maar dan zonder bijtellingsvoordeel.

Lees ook: Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Ferrari geeft aan dat het merk voor volgend jaar 5 procent meer omzet wil draaien. Dat betekent niet dat ze meer moeten gaan verkopen. Ferrari is al jaren bezig met het verhogen van de marge per auto. Er zijn meer bijzondere opties die je kunt selecteren, waar de echte marge op zit. Zie het zo: jij koopt een Ferrari en vlak voordat je de pinpas pakt, vraagt de verkoper of je twee pakjes kauwgom voor 2,50 euro erbij wilt hebben. Alleen is het dan een koolstofvezel gevarendriehoek van 3.000 euro.

Reacties

  • Adje heeft op 5 februari 2025 geschreven:

    Weg exclusiviteit, veel teveel van gebouwd.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear