Nieuwe brandstofnamen: dit zijn de gevolgen

Is de nieuwe E10 schadelijk?

Foto('s): pixabayGemiddelde brandstofkosten
Gemiddelde brandstofkosten

Op 12 oktober komt er een klein stickertje boven de vulslangen van het tankstation. Als je de diverse krantenberichten leest, lijkt het alsof Euro 95 verdwijnt, maar dat is niet zo. Het stickertje is gewoon een ‘ hulpje’  dat vanuit de Europese Unie is ontstaan om verwarring in diverse landen bij het tanken te voorkomen. Alle brnadstoffen binnen de EU krijgen uiteindelijk een uniforme benaming.

Om te beginnen verandert Euro 95 niet direct in E10. Het ethanol-percentage zal volgende week niet plots verdubbelen naar 10 procent. Dus zowel boven de Euro 95- als de Euro 98-kraan hangt vanaf volgende week een E5 sticker. We hebben dat hier nog wat uitgebreider uitgelegd.

De oude aanduidingen zullen dus voorlopig naast de nieuwe brandstofnamen op de pompen blijven staan. Totale chaos, verwarring en paniek zal er bij de stations dus niet ontstaat. Het is enkel duidelijker voor buitenlanders welke brandstof ze moeten hebben. En op ten duur duidelijker voor jou als jij naar het buitenland gaat. Zodra de brandstof verandert naar E10, zal dat met een sticker worden aangegeven.

Moet ik bang zijn voor schade door E10?

De brandstof E10 heeft een slechte reputatie omdat de brandstofleidingen van een klein aantal auto’s niet goed tegen dat mengsel kan. Voor oude auto’s niet. Doe gewoon de E10Check om te kijken of jouw auto E10 mag hebben.

De brandstof verandert niet

BP meldt aan TopGear: ‘Euro 95 blijft voorlopig E5 [dus 5 procent ethanol, red.] en zal naar verwachting in 2019 worden vervangen door E10. Een exacte datum voor deze introductie is nog niet vast gesteld. Aan BP Ultimate 98 wordt geen ethanol toegevoegd. Er verandert voor nu dus in feite niets.’

Ook Shell geeft aan dat er volgende week niet direct iets verandert. ‘De stickers zijn puur ontwikkeld om overal in Europa gemakkelijk de juiste brandstof te kunnen vinden. De brandstof aan de pomp zal dus niet veranderen’, zegt Shell. Ook in de reguliere benzine van Shell zit 5 procent ethanol. Wil je helemaal geen ethanol, dan kun je V-Power tanken. Ook Shell verwacht pas volgend jaar over te stappen naar de 10 procent menging.

Nieuwe brandstofnamen: de conclusie

Volgende week komt er een sticker bij met de nieuwe brandstofnamen. Verder niets. Pas volgend jaar moet je oppassen met E10, vooral als je een oudere auto hebt. Dit wordt tegen die tijd heus uitgebreid en duidelijk gecommuniceerd. Wil je zeker zijn dat je auto geen ethanol binnenkrijgt? Tank dan premium-brandstoffen (wat natuurlijk marketing is om je duurder te laten tanken) als V-power of BP Ultimate.

Reacties
  1. Janssens zegt op 20 maart 2019 om 14:47:

    Pure waanzin die e10 en e5 !
    Ethanol trekt water aan, meer motor problemen te verwachten !!
    Meerverbruik tot 20 procent in mijn lexus van 2015
    Motor draait stiller met vpower en verbruikt terug 20 procent minder, zoals vóór de e10 e5 norm.
    Voor mij enkel zuivere benzine
    U weze verwittigd

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken