Probeer er niet te veel achter te zoeken qua Porsches intenties om mee te gaan doen in de F1 en geniet gewoon even van wat het is. Dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS, en behalve 525 pk heeft ie een DRS-knop op het stuur. Het is de eerste Porsche voor op straat met DRS én de eerste straat-Porsche waarbij de spoiler hoger is dan het dak.

De spoiler achter op de nieuwe Porsche 911 GT3 RS is nog groter dan de spoiler ‘Bruce Willis is zelf ook dood in The Sixth Sense’. Bij hoge snelheden gaat deze enorme vleugel vlak liggen, net als de aerodynamische elementen op de neus. Bij een flinke remactie komen deze spoilers juist omhoog om als luchtremmen te fungeren.

De meeste Elfjes hebben voorin nog een bagageruimte, maar bij de GT3 RS is deze ruimte ingenomen door de aerodynamische delen en een flinke radiateur. Door alle ingrepen genereert de nieuwe GT3 RS twee keer zoveel downforce als zijn voorganger en drie keer zoveel als de huidige GT3. Bij 285 km/u heeft de 992 GT3 RS maar liefst 860 kilo downforce.

Specificaties van de nieuwe Porsche 911 GT3 RS (992)

De motor achter in de Porsche 911 GT3 RS is wederom de overheerlijke 4,0-liter zescilinder boxermotor zonder turbo’s. Het vermogen is nu 525 pk, wat 5 pk meer is dan voorheen. De winst komt met name van nieuwe nokkenassen. Schakelen gaat altijd via een zeventraps automaat. De 0-100-tijd is 3,2 seconden en de top is 296 km/u.

Ze zijn in Stuttgart ver gegaan met de aerodynamische ontwikkeling. Omdat ook het onderstel veel lucht te verwerken krijgt, zijn de draagarmen gemaakt van druppelvormige profielen. Dit voegt 40 kilo downforce toe op de vooras. De spoorbreedte is 29 millimeter groter dan bij de 911 GT3 en uiteraard is de volledige afstelling van het onderstel herzien, net als de instellingen voor de rijhulpsystemen.

De nieuwe Porsche 911 GT3 RS is nu te bestellen en in november van dit jaar arriveert hij al. De prijzen worden heel binnenkort bekendgemaakt.

Video: Porsche 911 GT3 RS walkaround met Andy Preuninger

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)