Volkswagen Golf 1.5 TSI: 1e rij-indruk

Nieuwe motor in opgefriste publiekslieveling

Foto('s): Volkswagen GroepNieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Foto('s): Volkswagen GroepNieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Foto('s): Volkswagen GroepNieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Foto('s): Volkswagen GroepNieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Foto('s): Volkswagen GroepNieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Foto('s): Volkswagen GroepNieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Foto('s): Volkswagen GroepNieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI
Nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI

TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Volkswagen Golf. In ons maartnummer (dat op 16 februari verschijnt) lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Volkswagen Golf
Uitvoering: 1.5 TSI Evo 150 pk Highline
Locatie: Mallorca, Spanje
Weersomstandigheden: licht bewolkt en 15 graden

Weten jullie niet allang hoe een Golf rijdt?

Jazeker. Maar dit is de facelift van de Golf VII, die updates brengt op het vlak van verlichting, bumpers, kleuren en velgen, maar ook infotainment en rij-assistentie. Bovendien komt deze Golf met een nieuwe 1,5-liter turbo-benzinemotor.

Aha. Vertel daar eens wat meer over?

De 1.5 TSI zal in de loop van het jaar de bekende 1.4 gaan vervangen. De nieuwe motor krijgt cilinderuitschakeling en heeft naar keuze 130 of 150 pk. Het verbruik in realistische condities schijnt weer een stukje lager te liggen. Wij hebben daar niet zo op gelet – we waren te druk met genieten van z’n vlotte respons en krachtige karakter op de kronkelweggetjes van Mallorca.

Dus het beviel?

Zeker. De Golf 1.5 TSI voelt licht in z’n neus en kwiek op z’n wielen. De besturing en het onderstel worden in de Sport-stand respectievelijk zwaar (fijn) en behoorlijk hard (op deze wegen niet zo fijn). Rotondes neem je met een flukse beweging van je onderarmen, inhalen doe je door tussen de 2.000 en 3.000 toeren gas te geven en een doffe duw in je rug te incasseren. Het licht klikkende zesbakje vult de motor uitstekend aan.

Hoe zit het met het infotainment?

Het enorme 9,2-inch aanraakscherm (er zijn ook versies met 6,5 en 8 inch) ziet er schitterend uit en werkt prettig. Alleen de gebarenbediening is wat beperkt (een beetje swipen tussen schermen en radiostations, meer kregen we er niet uit) en is niet altijd even alert, waardoor je soms als een halve gare zit te wapperen zonder resultaat. De Golf is nu ook te krijgen met VW’s Active Info Display, oftewel een extra scherm voor je neus in plaats van tellers, en ook dat is prachtig.

Nog meer nieuwtjes?

De Golf krijgt voortaan een rijkere standaarduitrusting. Zo hebben alle versies led-achterlichten, terwijl de hogere uitvoeringen van die vollopende Audi-knipperlichtjes krijgen. Xenon wordt niet meer geleverd; full-led-koplampen zijn nu de begeerlijke optie. Er komt een nieuwe Variant Alltrack, de GTI krijgt meer pk’s en de e-Golf een grotere actieradius. Er is een draadloos oplaadbakje voor je telefoon, uitgebreidere connectiviteit en onder andere een nieuwe file-assistent met stop & go-functie. Die laatste hebben we niet geprobeerd. Er zijn vrij weinig files op Mallorca in februari.

Wanneer komt de nieuwe Volkswagen Golf en wat gaat ie kosten?

Eind maart verschijnt de opgefriste Golf in Nederland. De door ons gereden 1.5 TSI Evo 150 pk is er vanaf half mei; de BlueMotion-versie van deze motor, met 130 pk (tot 1 l/100 km lager verbruik), volgt in juni. De prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties
  1. VolkswagenFan zegt op 6 februari 2017 om 16:41:

    Als ik geld had kocht ik een Lambo, maar dit is ook wat….

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken