Jazeker, deze paarse blob met zeven zitplaatsen brengt spannend nieuws. De Volkswagen zelf is niet bijster interessant. Wat heet: een tikkeltje saai. En toch wil je hem rijden – vanwege zijn motor. Inderdaad, het is alsof je met een meisje uitgaat omdat ze een leuk zusje heeft, maar we hebben nog gepretendeerd veel klasse te hebben.

Een 2,5-liter VR6 met turbo

Nieuwe en leuke brandstofmotoren, het kan blijkbaar nog. Want in deze Volkswagen Talagon ligt een nieuwe versie van de 2,5-liter VR6-motor. De VR6-motor is een soort dichtgeklapte V6, of een zes-in-lijn waar de cilinders dichter op elkaar zijn geprakt. Als je twee van deze motoren in een V-vorm tegen elkaar zet, krijg je een W12-motor zoals in de Bentley Continental. Of, in het geval van twee achtcilinders, de W16 in de Bugatti Veyron.

De VR5 en VR6 in Nederland

Volkswagen verkocht vroeger in Nederland bijvoorbeeld Golfjes met een VR5 en VR6. Deze waren erg geliefd, vooral om dat ze erg lekker klonken. En minder geliefd vanwege de koelingsproblemen. In Nederland is de motor al een tijd niet meer leverbaar, maar in Amerika verkoopt Volkswagen de Atlas SUV met een 2,5-liter VR6 zonder turbo’s.

De Volkswagen Talagon

Voor de Chinese Volkswagen Talagon heeft het merk er nu een turbo op geplakt. De 2,5-liter VR6 produceert 300 pk en 500 Nm. Dat kan de Talagon goed gebruiken, want de zevenzitter is 5,1 meter lang, 1,8 meter hoog en meer dan 2 meter breed. Dat is niveautje Cadillac Escalade.

Komt de Volkswagen Talagon VR6 naar Nederland?

Helaas, pindakaas. De Talagon is voor zover nu bekend alleen voor de Chinese markt. Volkswagen overwoog een tijdje geleden om een Arteon met een 3,0-liter VR6 uit te brengen, maar vanwege de uitstoot is toen gekozen voor de 2.0 TSI. Die auto kennen we nu als de Arteon R. Het lijkt ons sterk dat er ooit nog VR-motoren naar Nederland komen. Misschien als dolle uitsmijter, vlak voor we hier vol-elektrisch gaan.

Reacties

  • Jan heeft op 24 april 2021 geschreven:

    Niveau Escalade ? Die is 5m40 lang en 2m hoog. Dat is toch nog een maatje groter…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)