
Goed nieuws: de ontwikkeling van de nieuwe Nissan GT-R (met interne typeaanduiding R36) ligt nog niet stil. Rustig beweegt Nissan zich naar het einde van de huidige GT-R (R35), die inmiddels al veertien jaar te koop is. Het doel voor de nieuwe Nissan GT-R is gesteld, alleen weet het Japanse merk nog niet hoe ze dat doel gaan bereiken. Of ze willen het nog niet verklappen, dat kan ook. Laten we alvast beginnen met duimen dat de GT-R R36 naar Europa komt – de nieuwe Nissan Z blijft hier bijvoorbeeld weg.
‘Of we nu veel of helemaal geen elektrificatie toepassen, we kunnen veel bereiken op het gebied van vermogen. Maar we ontwikkelen zeker een nieuw platform en ons doel is duidelijk: de GT-R moet de snelste auto in zijn soort zijn. Hij moet het circuit domineren en hij moet het geavanceerde-technologiespel spelen. Maar dat betekent niet dat hij elektrisch moet zijn’, zegt Makoto Uchidam, de grote baas van Nissan, tegen het Engelse Autocar. De huidige GT-R gebruikt een V6 met twee turbo’s zonder hybridesystemen.
Nissan heeft wat ervaring met hybride aandrijflijnen. Zo reden ze bijvoorbeeld kort mee in Le Mans met een 3,0-liter V6 met elektrohulpjes. Een hybride aandrijflijn klinkt voor de puristen misschien niet passend voor een GT-R, maar het zou ervoor kunnen zorgen dat hij gewoon naar Europa komt en in Nederland misschien enigszins concurrerend geprijsd kan worden.
Nissan GT-R R36 leent inspiratie van de R32
Autocar sprak ook met de designer van de nieuwe Nissan GT-R R36. Hij verklapte alvast dat de auto meer baksteen en minder spoiler gaat worden. De Nissan Skyline R32 zou een grote invloed hebben op het design van de auto, met name het silhouet.
Meer van TopGear


Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Zo zorgt Nissan dat de GT-R er extra mooi uitziet bij automeetings in het donker

VIDEO: Lewis Hamilton gaat weer los in een Nissan Skyline GT-R in Tokio

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Let op: vanaf morgen wordt parkeren flink duurder als je niet oppast

Wat is de goedkoopste parkeerapp in 2025 nu EasyPark zo duur is?

Vanaf morgen komt er andere benzine uit de pompen in Nederland (en dit merk je ervan)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Het Nederlandse leger krijgt de opvolger van de beroemde Humvee
