Nissan IDS: zelfrijdende Leaf

Denk niet dat Tesla de enige is met het plan om hun elektrische auto's langzaam maar zeker het roer van de bestuurder te laten overnemen: ook Nissan is er druk mee bezig, getuige deze IDS Concept die ze in Tokyo presenteerden.

Behalve een voorbode van de styling van de volgende Leaf is dit vooral een sterke aanwijzing naar hoe Nissan de eerste generatie zelfrijdende auto's voor zich ziet. De IDS kent twee rij-modussen: eentje met en eentje zonder besturing, waarbij het stuur zich opvouwt in het dashboard en er een groot scherm voor in de plaats komt. Vervolgens zullen je passagiers, als ze hun ogen dichtdoen, nauwelijks merken dat jij niet zelf rijdt; de IDS let steeds op jouw rijstijl en bootst deze zo goed mogelijk na. Vlam je dus altijd als een idioot over rotondes, dan doet hij dat ook.

Mocht je toch zelf willen rijden, dan gedraagt de IDS zich volgens Nissan 'als een oplettende partner': hij houdt je op de hoogte van het verkeer, waarschuwt je voor mogelijk gevaar en neemt de besturing over als het echt fout dreigt te gaan. Dit kun je overigens niet uitzetten, dus net als in een huwelijk met een paniekerige, betweterige bijrijder: je zult er maar aan moeten wennen.

In 2013 zei Nissan-topman Carlos Ghosn dat ze in 2020 een volledig zelfrijdende auto in het gamma willen hebben. Wanneer de technologie van de IDS in 2016 op de nieuwe Leaf beschikbaar komt, vormt deze de zogeheten Stage 1: een auto die zich op de snelweg eigenhandig kan redden zolang ie op één rijstrook blijft. Stage 2 betekent dat ie ook kan invoegen en inhalen. Bij Stage 3 – het doel voor 2020 – kan de auto ook zelf door de stedelijke gebieden rijden.

De IDS is aerodynamisch verantwoord en heeft een carrosserie van koolstofvezel. Z'n accupakket heeft een capaciteit van 60 kWh, twee keer zo veel als de onlangs geüpdatete Leaf (die al een actieradius van 250 kilometer heeft). Wat ons betreft ziet ie er ook een stuk interessanter uit, dus het is te hopen dat Nissan deze trend vasthoudt. De nieuwe zelfrijdende Leaf zal allereerst in Japan op de markt komen, omdat de wetgeving daar al ruimte biedt aan robot-auto's. Toch kan het ook in Europa niet lang meer duren voor deze worden toegestaan; en dan is de vraag of jij er klaar voor bent.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken