De titel klinkt op het eerste gezicht tegenstrijdig, maar dat is het natuurlijk niet. Als een merk auto’s gratis zou weggeven, daar een tankpas bij zou doen en dan ook nog eens gratis onderhoud zou aanbieden, dan zou de tevredenheid ook gigantisch hoog liggen. Al zouden mensen zelfs dan nog wel iets te miepen hebben. Goed, een overdreven voorbeeld, misschien, maar we zijn nooit vies geweest van een potje overdrijven.

Vooral Volkswagen staat in de spotlight met nieuws over dat het niet zo lekker gaat, maar tegelijkertijd zit Nissan stilletjes pijn te lijden. Ze moesten 9.000 mensen ontslaan en de baas kreeg salarisvermindering. Bovendien had Nissan 10 procent aandelen in Mitsubishi, maar dit aandeel heeft Mitsubishi teruggekocht van Nissan. In de eerste helft van 2024 daalde de winst met 90 procent door tegenvallende resultaten in Amerika, China en thuismarkt Japan.

De koffie in de Nissan-showroom smaakt goed

Maar de mensen die wél een Nissan hebben gekocht, zijn er heel blij mee. Het noodlijdende merk pakt de eerste plek in de J.D. Power’s 2024 U.S. Sales Satisfaction Index in de categorie volumemerken. Deze lijst geeft aan hoe blij mensen zijn met hun dealer en het aankoopproces. Het zou nu lullig zijn om te zeggen dat Nissan-verkopers momenteel extra tijd hebben voor hun klanten omdat er toch niemand in de showrooms komt. Bij de premiummerken zijn Porsche-klanten het meest tevreden.

In Nederland gaat Nissan ook heel slecht

Het gaat hier overigens om een Amerikaans onderzoek over Amerikaanse dealers. We hebben geen tevredenheidsscore van de Nissan-dealers in Nederland. Wel kunnen we je vertellen dat ze dit jaar nog maar 4.579 auto’s verkocht hebben in Nederland. Met nog iets meer dan een maand te gaan, zou dit zomaar het slechtste jaar in Nederland kunnen zijn sinds een heel lange tijd.

Als je naar de verkoopcijfers kijkt, verkocht Nissan ooit super in Nederland. In 1983 verkocht het merk meer dan 23.000 auto’s. In 1987 en 1991 waren het er zelfs meer dan 30.000 stuks. De afgelopen twintig jaar zat het merk rond de 10.000 auto’s per jaar, maar dit jaar blijven ze misschien wel onder de 6.000 auto’s. Dat is de afgelopen 40 jaar niet gebeurd.

Reacties

  • Jan heeft op 21 november 2024 geschreven:

    Nissan had nooit met de Renault motor moeten beginnen.

    • Huh heeft op 21 november 2024 geschreven:

      Ze werken al 25 jaar samen en de klanten zijn meer tevreden dan ooit. Wat is je probleem?

      Reageer
    Reageer
  • Joseppe heeft op 20 november 2024 geschreven:

    Tja van alle Japanners die ik zou willen rijden is Nissan toch het laatste merk wat ik zou kiezen….
    De Micra is allesbehalve klein, en al die SUVs zien er erg suf uit….

    Reageer
  • Fiona heeft op 20 november 2024 geschreven:

    Mijn Nissan Juke is mijn fijnste auto ooit!
    Hoop ooit het nieuwe model te kunnen kopen, die is zoooo VET!

    Reageer
  • Sam heeft op 20 november 2024 geschreven:

    Nissans slechtste merken zijn Teana fuga murano liberty navara tidda tittan.

    Reageer
  • E.Menger heeft op 20 november 2024 geschreven:

    Waar zijn de kleinere Nissan modellen gebleven.
    Micra en Pulsar bijvoorbeeld!!!

    Reageer
  • Fer heeft op 20 november 2024 geschreven:

    Lang geleden met veel tegenzin een Nissan Almera automaat gereden. Werkelijk alles geprobeerd om dat ding om zeep te helpen maar niet gelukt. Daarom nu ook gegoogeld naar nieuwe Nissan maar in elk geval de automaat moet je echt overslaan. Zie recensies elders o.a. ANWB. Mensen die een gebruikte kochten met zo’n 40.000 km en binnen relatief korte tijd de automaat stuk hadden, kosten E. 6.000 of meer. Kosten die ze zelf moesten betalen. Ik dacht automaat (CVT?) merk Jatco. Jammer ze waren zo goed voordat ze samengingen met Renault.

    • Ronnie heeft op 20 november 2024 geschreven:

      Nissan is Renault en daarmee begint de ellende.

      • @ronnie heeft op 20 november 2024 geschreven:

        Voor de zoveelste keer zit je er helemaal naast. Nissan en Renault werken al samen sinds 1999. 25 jaar. In 2024 is de klanttevredenheid super hoog. Hoezo ellende?!

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Jimmy heeft op 20 november 2024 geschreven:

    Behalve de Qashqai en de ix35 zijn er volgens mij ook heeeeel weinig modellen die een beetje modern zijn en aanslaan. Ik zie er verder eigenlijk geen op de weg

    • Marion53 heeft op 22 november 2024 geschreven:

      Dat komt ook omdat ze de kleinere modellen niet meer maken. Ik rijd al 35 jaar Nissan en ben zeer tevreden. Heb nu een Micra, maar daar die ook al niet meer gemaakt wordt, zou ik dan een Juke moeten kopen. Die vind ik te groot, dus wordt het volgende keer een Suzuki of zo.

      Reageer
    • Sam heeft op 20 november 2024 geschreven:

      Dat klopt datsun was de baas
      Ze hebben nu heelveel sensoren die snel stuk gaan en die cvt transmission

      Reageer
    • Jack heeft op 20 november 2024 geschreven:

      Er ging in Nederland niets boven een Datsun, totdat dit Nissan werd.

      • Dave heeft op 20 november 2024 geschreven:

        Vreemde stelling.
        Het bedrijf heette al die tijd (sinds 1934) gewoon Nissan.
        Het sub-merk Datsun werd gebruikt voor de export-modellen. Mocht dat falen, dan werd in ieder geval de eigen naam Nissan niet bezoedeld.
        Als je een relatie denkt te zien tussen naam en kwaliteit dan zit die vooral tussen de oren.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Alex heeft op 19 november 2024 geschreven:

    Ik rij zelf ook Nissan, maar ben niet merkenvast. Ben zeeeer tevreden over deze auto, een Qashqai j11. Maar eerlijk gezegd is dat ook de enige Nissan die er een beetje hip en modern uitziet. De laatste jaren is er niets bijzonders uitgebracht en de nieuwste Qashqai ziet er zelfs saaier uit dan de oude en is ook nog eens een hybride.
    Ze moeten snel weer met wat originele modellen komen.

    • Fiona heeft op 20 november 2024 geschreven:

      Heb je de nieuwe Juke al wel een goed bekeken? Die is echt wel hip en modern

      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 19 november 2024 geschreven:

    Hoe raar dit ook klinkt; het is eigenlijk best logisch. Waardering van je klanten komt door doordachte producten, van goede kwaliteit en met goede nazorg. Dat vraagt om veel mensen die zich met ontwerpen, testen, kwaliteitszorg en service bezig houden. Die mensen kosten samen heel veel geld. VW heeft exact hetzelfde probleem. Per auto verdienen ze bijvoorbeeld meer dan Tesla. Alleen doordat ze ten opzichte van bijvoorbeeld Tesla veel meer geld in dit soort activiteiten steken, blijft er relatief minder over. Je ziet het wel in dit soort onderzoeken terug want in de betrouwbaarheidsonderzoeken van JD Power staat Tesla altijd ergens onderaan. Kennelijk is voor Musk de bijdrage aan zijn eigen portemonnee belangrijker dan een goed product leveren aan zijn klanten.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear