In je kindertijd is het je vast meer dan eens duidelijk gemaakt dat valsspelen niet mag, maar in de praktijk blijkt dat dit nog overal dagelijks gebeurt. Volkswagen werd een tijdje geleden op de vingers getikt en in Duitsland waren ze toch wel erg achterdochtig geworden. Daar zijn ze nu bezig met diverse onderzoeken om te kijken of er meer fabrikanten zogenaamde ‘cheat software’ gebruiken. Met deze software lijken de resultaten van de uitstoot minder dan ze daadwerkelijk zijn.

Volgens het Duitse Bild am Sonntag is ook Fiat Chrysler onderzocht en is uit die test duidelijk geworden dat ze ook aan het valsspelen zijn. Met een nog onbekend model Fiat is een uitstoottest gedaan waaruit bleek dat het filtersysteem na 22 minuten uitviel. Normaal gesproken duurt een uitstoottest 20 minuten, maar de Duitsers waren zo slim om nog even door te gaan. Na die 22 minuten bleek het filtersysteem gewoon te stoppen en werd de uitstoot ineens tien keer keer zo hoog. Oh, Fiat.

Vervolgens werd er een mailtje naar Italië gestuurd; of de fabrikant even langs wilde komen om dit slinkse stukje techniek door te spreken. De Kraftfahrt-Bundesamt kreeg echter vlak voor de meeting een brief van een advocatenkantoor, die even meedeelde dat Fiat zich aan niemand hoeft te verantwoorden. Alleen ambtenaren uit het eigen land mogen de fabrikant op het matje roepen, vond Fiat. Gezellig. 

De Duitse minister van transport, Alexander Dobrindt, vindt de houding van Fiat bijzonder asociaal en we kunnen er vanuit gaan dat dit verhaal nog een staartje gaat krijgen. 

Reacties

  • Dieseltje op gas heeft op 24 mei 2016 geschreven:

    Uiteraard niet netjes van FIAT, al knijp ik graag een oogje dicht voor de werkgelegenheid.

    Dobrindt heeft inderdaad geen recht te beslissen wat er in Italië moet gebeuren.
    Hij mag in Duitsland dat wel, en gelukkig woon ik daar niet.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear