Opmerkelijke feiten over Rolls-Royce - Deel I

Een speciaal merk, met bijzondere verhalen

Van het merk dat naar eigen zeggen ‘de beste auto’s ter wereld’ maakt voor de rijksten ter aarde, mag je verwachten dat het unieke productieproces buitengewone feiten en verhalen voortbrengt. Voor jouw vermaak zetten we, met hulp van het automerk zelf, een paar van deze boeiende statistieken en feiten over Rolls-Royce op een rijtje. Dit is het eerste deel.

De optimale serveertemperatuur van champagne

Jip en Janneke-champagne, nice

Sommeliers stellen dat de ideale temperatuur voor vintage champagne zo’n 11 graden is. Voor niet-vintage champagne is dat 6 graden. De koelkast achter in een Rolls-Royce kent dan ook twee standen: 6 en 11 graden. Zo is de champagne altijd op de ideale temperatuur. Een draaiknop met het aantal graden was misschien makkelijker, maar dit is cooler (haha).

De Spirit of Ecstasy is heel waardevol

Een van deze twee kan niet tegen kietelen

De Spirit of Ecstasy, het beeldje op de motorkap, is zo waardevol voor het merk dat er een kluis is in de fabriek van Rolls-Royce. Daarin zitten precies genoeg gevleugelde mascottes voor de productie van één dag. De code van de kluis is bekend bij een heel select gezelschap.

Er gaat 45 kilo verf op een Rolls-Royce

De kwast is, zonder grapjes, van eekhoornhaar

Het spuiten van een Rolls-Royce gaat net even anders. Om een spiegelreflectie te creëren, brengen robots vijf lagen verf aan. Dit zijn meteen ook de enige robots in de fabriek van Rolls. De lastig te bereiken plekken worden met de hand gedaan door vakmannen. Het aanbrengen van de lak duurt in totaal zeven dagen en er wordt meer dan 45 kilo verf gebruikt. De pinstripe op de zijkant wordt met de hand aangebracht met een kwast van eekhoornhaar.

60 paar handen, 400 uur

Soms nemen medewerkers een extraatje mee voor zichzelf

Het kost 60 paar handen een lieve 400 uur om een Rolls-Royce te bouwen. Wanneer klanten bijzondere wensen hebben, verdubbelt het aantal uren. Het opleiden van octopussen zou Rolls-Royce een hoop tijd schelen, maar krijg maar eens al die zuignapvlekken van de ramen.

Inspectie met de endoscoop

Medewerkers inspecteren de holtes van de auto’s na watertests met een endoscoop om te kijken of er geen vocht doordringt. Wordt er wel vocht aangetroffen waar dat niet zou moeten? Dan verdwijnt de auto in de prullenbak.

Het maakt niet uit waar je woont

Geen dealer in de buurt? Of zelfs niet in het land? Geen probleem. Een expert vliegt naar jou toe. Deze zogenoemde ‘Flying Doctors’ komen bij je langs om een beurt uit te voeren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws