‘Audi RS volgt de volledig elektrische strategie van het moederbedrijf. Dit is [het plan] met onze S- en RS-modellen. Als we een nieuw soort supersportwagen bouwen, zal deze elektrisch zijn. Hij volgt onze strategie, onze visie, naar een volledig elektrische toekomst’, aldus RS-baas Sebastian Grams. In het kort: de opvolger van de Audi R8 wordt elektrisch. Als ie er tenminste komt.

Dat betekent dat Audi op den duur afscheid zal nemen van de V10 en dat de volgende sportauto van het merk geen twee-eiige tweeling zal zijn met de Lamborghini Huracán, of diens opvolger. Het is de eerste keer dat Grams hardop bevestigt dat de volgende R8 niet hybride zal worden of een kleinere motor zal gebruiken. Het worden zeker batterijen en elektromotoren. Verwacht de auto – nogmaals, áls ie komt – in het midden van dit decennium.

Hoeveel vermogen krijgt de opvolger van de Audi R8?

Rimac bouwt EV-hypercars met 2.000 pk, kunnen we ook zoiets van Audi verwachten? ‘Het vermogen en de prestaties [van supercars] nemen momenteel exponentieel toe met volledig elektrische supercars’, merkt Grams op. ‘Maar ik denk niet dat je zoveel kracht nodig hebt.’ Sterker nog, hij denkt dat je het vermogen niet kwijt kunt: ‘Als je een lichtgewicht auto bouwt, heb je geen 2.000 pk nodig om plezier te hebben op de weg. Natuurkunde zal altijd de prestaties beperken die je kunt gebruiken, zelfs op het circuit. Of je bijvoorbeeld 2.500 pk of 2.000 pk hebt, dat maakt dan niet meer uit.’

Audi bouwde eerder al een elektrische R8, maar daarvan verkochten ze er maar een stuk of vijf aan verzamelaars. We vroegen wat de boventoon zal voeren: power of actieradius? ‘We moeten een auto bouwen die leuk is, maar de actieradius is een factor. Er zijn andere belangrijke onderwerpen, zoals geluid, en welke functies je kunt hebben – zoals de RS Torque Rear-modus in de RS 3 – een soort pleziermodus’, zegt Grams.

Een auto van Audi en Porsche?

Onlangs haalde Audi de banden aan met Porsche. Audi mocht op het platform van de Taycan de e-tron GT ontwikkelen. Naar verwachting komt er ook een Q6 e-tron, waarop Porsche de volledig elektrische Macan baseert. Betekent dit dat de nieuwe, volledig elektrische R8 een elektrische Porsche-zusterauto krijgt? Een super-Cayman misschien, of zelfs een opvolger van de 918 Spyder? Of toch zoiets als de PB18 e-tron, zoals je hierboven in de galerij ziet? Voorlopig tasten we nog even in het duister…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)