
‘Audi RS volgt de volledig elektrische strategie van het moederbedrijf. Dit is [het plan] met onze S- en RS-modellen. Als we een nieuw soort supersportwagen bouwen, zal deze elektrisch zijn. Hij volgt onze strategie, onze visie, naar een volledig elektrische toekomst’, aldus RS-baas Sebastian Grams. In het kort: de opvolger van de Audi R8 wordt elektrisch. Als ie er tenminste komt.
Dat betekent dat Audi op den duur afscheid zal nemen van de V10 en dat de volgende sportauto van het merk geen twee-eiige tweeling zal zijn met de Lamborghini Huracán, of diens opvolger. Het is de eerste keer dat Grams hardop bevestigt dat de volgende R8 niet hybride zal worden of een kleinere motor zal gebruiken. Het worden zeker batterijen en elektromotoren. Verwacht de auto – nogmaals, áls ie komt – in het midden van dit decennium.
Hoeveel vermogen krijgt de opvolger van de Audi R8?
Rimac bouwt EV-hypercars met 2.000 pk, kunnen we ook zoiets van Audi verwachten? ‘Het vermogen en de prestaties [van supercars] nemen momenteel exponentieel toe met volledig elektrische supercars’, merkt Grams op. ‘Maar ik denk niet dat je zoveel kracht nodig hebt.’ Sterker nog, hij denkt dat je het vermogen niet kwijt kunt: ‘Als je een lichtgewicht auto bouwt, heb je geen 2.000 pk nodig om plezier te hebben op de weg. Natuurkunde zal altijd de prestaties beperken die je kunt gebruiken, zelfs op het circuit. Of je bijvoorbeeld 2.500 pk of 2.000 pk hebt, dat maakt dan niet meer uit.’
Audi bouwde eerder al een elektrische R8, maar daarvan verkochten ze er maar een stuk of vijf aan verzamelaars. We vroegen wat de boventoon zal voeren: power of actieradius? ‘We moeten een auto bouwen die leuk is, maar de actieradius is een factor. Er zijn andere belangrijke onderwerpen, zoals geluid, en welke functies je kunt hebben – zoals de RS Torque Rear-modus in de RS 3 – een soort pleziermodus’, zegt Grams.
Een auto van Audi en Porsche?
Onlangs haalde Audi de banden aan met Porsche. Audi mocht op het platform van de Taycan de e-tron GT ontwikkelen. Naar verwachting komt er ook een Q6 e-tron, waarop Porsche de volledig elektrische Macan baseert. Betekent dit dat de nieuwe, volledig elektrische R8 een elektrische Porsche-zusterauto krijgt? Een super-Cayman misschien, of zelfs een opvolger van de 918 Spyder? Of toch zoiets als de PB18 e-tron, zoals je hierboven in de galerij ziet? Voorlopig tasten we nog even in het duister…
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)
