Nieuws van het kleine eilandje Pagani, thuisplaats van ‘s werelds kleinste hypercarpopulatie en eeuwige zonneschijn. De opvolger van de Pagani Huayra komt in 2023, net iets later dan eerst gepland. Nog betere nieuws? Achter de bestuurder ligt een turbo-V12 van Mercedes-AMG. Voor nu noemt Pagani de opvolger nog simpelweg C10.

Mercedes-AMG bouwt de 6,0-liter V12 speciaal voor Pagani. Er zijn geen Mercedi meer die deze motor gebruiken. De specificaties zijn niet bekend, maar zet er gerust geld op dat ie krachtiger is dan zijn voorganger. Angstaanjagend, want de Roadster BC produceert al 800 pk. Pagani-baas Horacio vertelt aan TopGear dat het merk eerst over de motor in conclaaf ging met klanten, en toen pas met AMG.

Opvolger Pagani Huayra mocht niet elektrisch zijn

‘We kijken naar verschillende scenario’s en we gaven prioriteit aan de klant. We praatten met ze en probeerden te snappen waar zij de voorkeur aan gaven. Uiteindelijk had geen van hen interesse in een elektrische Pagani of een hybride versie. Ze drukten het verlangen uit naar een auto die licht is en makkelijk om te rijden’, vertelt Horacio aan TopGear.

‘Dit betekende een zware reis met Mercedes-AMG van meer dan 72 maanden, om de nieuwe Pagani-V12 met buitengewoon vermogen en koppel te creëren en deze in een auto als de Roadster BC te leggen, die minder dan 1.300 kilo weegt. De tweede versie van deze motor ligt in het C10-project. De motor voldoet aan alle emissie-eisen en regulaties tot 2026 of 2027’, vult hij aan.

En na 2027, als alles elektrisch gaat worden?

Heel Europa gaat in 2035 elektrisch en Mercedes wil vanaf 2030 alleen nog maar EV’s verkopen. Wat gebeurt er dan met Pagani en de ‘opvolger van de opvolger’ van de Huayra? AMG-baas Philipp Schiemer wil alleen kwijt dat Horacio ‘een goede vriend van AMG is’ en dat de twee ‘constant in contact’ zijn. In 2019 vertelde Horacio nog aan TopGear dat hij werkte aan een elektrische hypercar. Hoe dat project er inmiddels voor staat, is niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)