Jezelf verplaatsen in Nederland is soms best lastig. Zeker als je niet gezegend bent met een werkgever die jou zelf laat bepalen wanneer je op kantoor komt en wanneer je terugrijdt. Dus het is de keuze of je het OV pakt of in de file gaat staan. Of je staat vast op de snelweg tussen andere gefrustreerde verkeersdeelnemers, of je zit als haringen in een ton in de trein te wachten. Volgens onderzoek gaat het OV er rap op achteruit en kun je beter in de file gaan staan. Dat is namelijk sneller.
Het onderzoek werd verricht door Planbureau voor de Leefomgeving. Die komen tot de conclusie dat mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, telkens langer onderweg zijn. Dat is vooral het geval bij mensen die aan de rand van een stad wonen of in het buitengebied. Het openbaar vervoer schiet daar dusdanig tekort dat het sneller is om de auto te pakken, ook al kom je vast te staan in de file. Dat is wel een pijnlijke conclusie.
Hoe komt het het dat het OV slechter scoort dan in de file staan?
Een van de redenen is corona. Toentertijd werden er heel wat verbindingen opgeheven, met name in de buitengebieden. Die zijn echter slechts beperkt teruggekomen. Het is sowieso een trend dat de minder populaire verbindingen worden afgeschaald of geschrapt. Dat is een zorgwekkende ontwikkeling, want het duurt voor mensen zonder auto langer om bijvoorbeeld bij een ziekenhuis te komen. Ongeveer een derde van de mensen (30 procent) heeft meer dan een halfuur daarvoor nodig.
Ruim een op de tien mensen (12 procent) heeft zelfs meer dan drie kwartier nodig om van hun huis het ziekenhuis te halen. Dat is een bijzonder lange tijd voor een spoedkwestie. Het zijn volgens de onderzoekers vooral de mensen met een lager inkomen die hier hinder van ondervinden. Ze benadrukken dat een op de vier Nederlanders niet beschikt over een auto. Die zijn dan aangewezen op de benenwagen, de fiets of het OV.
Er zijn oplossingen, maar wel voor de bijzonder lange termijn
Er worden wel oplossingen aangedragen, maar die zijn voor de (wel heel erg) lange termijn, want volgens het Planbureau voor de Leefomgeving moeten we ‘beter nadenken waar ziekenhuizen en scholen neergezet worden’ en voor het aanleggen van nieuwbouwwijken moet ‘beter nagedacht worden of ze toegankelijk zijn voor het openbaar vervoer.’ De enige concrete oplossing is dat het OV beter bereikbaar moet zijn met de fiets.
Lees ook: Onderzoek overheid: Auto is nog steeds beter dan het OV, zelfs met alle files
Op zich zien we wel betere oplossingen te bedenken. Maak het OV goedkoper, dan wordt het interessanter. Zorg dat de bussen weer door de dorpskernen rijden. Ja, dat kost allemaal geld, maar met de bezuinigingen op sport en de belastingverhogingen op cultuur moeten er toch Dagobert Duck-esque situaties zijn in Den Haag. Daarbij was het verbeteren van het OV vervoer in de buitengebieden een van de speerpunten van de regeringspartijen.
Reacties