Peugeot 108 is eerste van drieling

peugeot-108
peugeot-108
peugeot-108
peugeot-108
peugeot-108
peugeot-108
peugeot-108
peugeot-108

Ja, de primeurs van de aanstormende Salon van Genève beginnen nu lekker los te komen. Ook deze nieuweling zal daar zijn eerste publieke vertoning beleven: de Peugeot 108.

De 108 is natuurlijk de opvolger van de 107 en zal ook weer twee broertjes/zusjes (doorhalen wat je niet van toepassing vindt) krijgen in de vorm van een Citroën C1 en een Toyota Aygo. Of die twee hun namen zullen behouden? Of ze visueel wat meer van elkaar zullen afwijken dan met de 107-drieling het geval was? Dat weten we nog niet, maar zal ongetwijfeld zéér binnenkort bekend worden. 

Het is in één oogopslag kraakhelder dat de 108 een stuk volwassener en serieuzer is dan zijn voorganger. Daar spatte eerlijk gezegd (vooral van binnen) wel heel erg van af dat het allemaal niks mocht kosten. Inmiddels is ook bij Peugeot het besef ingedaald dat mensen het niet erg vinden om wat kleiner te gaan rijden, zolang ze er maar niet te veel luxe voor hoeven in te leveren. 

En dus ziet de 108 er veel minder uit als een miniem-budgetauto, met zijn led-dagrijverlichting, Peugeot Nieuwe Stijl-chroomgrille en gezellige ronde vormen. Hij zal iets ruimer zijn (hij is vier centimeter langer dan de 107), al is hij ook vier centimeter minder breed geworden. Natuurlijk kun je hem volgens de heersende mode geheel 'personaliseren' door middel van allerlei stickers, stripings en aangepaste spiegelhuizen (en nog bedankt, hè, Mini). Ook qua veiligheidselektronica ben je met de nieuwe beter af: esp is standaard, net als abs met variabele remkrachtverdeling en een systeem dat doorrollen na een aanrijding verhindert. 

Binnenin (daar zijn helaas nog geen foto's van) wordt het er ook allemaal stukken beter op. Als je een touchscreen wilt dat naadloos met je smartphone communiceert, en volautomatische airco, en een achteruitrijcamera, en keyless entry, en een roldak over de hele lengte van de auto – het kan allemaal. 

Qua motoren kun je kiezen uit twee driecilinders: een 68 pk sterk éénlitertje en een 1.2 van 82 pk. Die eerste is er in een 14 procent-bijtellingsversie, die laatste niet maar die kun je ook met een automatische versnellingsbak krijgen; en anders doe je het gewoon met de standaard handmatige vijfbak. Oh, en in tegenstelling tot de zojuist gelanceerde nieuwe Renault Twingo kun je bij de 108 wél kiezen uit drie of vijf portieren. 

Als gezegd: introductie in Genève, in de zomer kun je hem in Nederland verwachten. 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws