Na vijfentwintig jaar afwezigheid keert Peugeot terug in de Dakar Rally. Met een iets gewijzigde 2008, die luistert naar de naam Peugeot 2008 DKR.

De Fransen hebben de Dakar Rally bedacht

Alle sensatie van romantische afzondering en de wijdheid van de woestijn passen uitstekend bij een land waaraan we het vreemdelingenlegioen danken. Het is nog altijd een echt Frans evenement. Schuif aan bij een overnachtingskamp en de rode wijn en Franse kaas staan voor je klaar, hoe ver afgezonderd van de bewoonde wereld je ook zit.
Daarom is het volkomen logisch dat je verwacht dat alle grote Franse fabrikanten zich op de Dakar Rally zouden storten. Er was ooit een tijd (van 1987 tot 1990, om precies te zijn) dat Peugeot inderdaad domineerde in de endurance race van twee weken – het zwaarste autosportevenement ter wereld, maar de laatste jaren zijn het Japanse en Duitse fabrikanten die de overwinningen in de wacht sleepten.

Peugeot pakte een standaard 2008 en toen deden ze dit

Dat zou komend jaar weleens kunnen veranderen als dit deelneemt. ‘Dit’ is de Peugeot 2008 DKR. Die heeft werkelijk helemaal niets gemeen met de 2008 zoals jij ‘m wellicht kent. Of eigenlijk wel één detail dat je op het eerste oog, afgaand op het uiterlijk, niet zou verwachten: ook de DKR heeft geen vierwielaandrijving. Jazeker, de auto waarmee Peugeot meedoet aan de Dakar heeft achterwielaandrijving. Nou is dat niet zo heel merkwaardig als je zou denken, want in extreme endurance races kunnen voorwielen die zowel besturen als aandrijven voor hoofdpijndossiers zorgen als het om betrouwbaarheid gaat. Hoe minder kapot kan gaan, des te beter. En er is nog een reden om af te zien van vierwielaandrijving. Mini heeft de Dakar de laatste drie jaar op rij gewonnen. De Countrymans van team X-Raid hebben vierwielaandrijving, dieselmotoren en ze zijn net zo taai als de trucks van Tonka. En taaiheid telt bij de Dakar. ‘Het is hetzelfde als wat we deden toen we het in 24-uurs wedstrijden tegen Audi opnamen’, legt teambaas Bruno Famin van Peugeot Sport uit. ’We willen niet na-apen wat zij doen, we willen andere oplossingen vinden.’

4WD klinkt als een must, dat is het niet

De keuze voor achterwielaandrijving levert Peugeot bijkomende voordelen op, aangezien de wedstrijdorganisatie ernaar streeft hegemonie van de vierwielaandrijvers te vermijden. ‘In de Dakar heeft tweewielaandrijving drie voordelen’, vervolgt Famin. ‘De auto heeft een lager minimum gewicht, langere veerwegen en je kunt de bandenspanning vanuit het interieur aanpassen.’ Met name dankzij dat laatste kan veel tijd worden bespaard in etappes waarin voortdurend wordt gewisseld van zand naar keien. Wat Famin niet vermeldt, is dat tweewielaangedreven auto’s met een benzinemotor ook een grotere brandstoftank (een enorme tank van 700 liter) mogen hebben en dat ze ongeveer 100 pk meer vermogen leveren. Maar ach, hij wil niet eens bevestigen dat de DKR een benzinemotor krijgt. Uiteindelijk blijkt dat ook niet zo te zijn.
Onlangs werd bekend dat de auto wordt uitgerust met een 340 pk sterke 3,2-liter twinturbo dieselmotor, en dat lijkt geen verkeerde keuze. De Mini Countrymans zijn uitgerust met een 3,0-liter twinturbo diesel van BMW, maar Peugeot heeft geen supersuikeroom die een aantal krachtige motoren op de plank heeft liggen. Dat heeft hen er overigens niet van weerhouden een V12-diesel voor Le Mans te ontwikkelen, of de (hieraan gerelateerde) 3,2-liter twinturbo V6 met 875 pk voor de 208 T16 Pikes Peak. Die motor werd ontwikkeld met het oog op koppel en betrouwbaarheid, en diezelfde kenmerken zullen we terugzien in de motor van de 2008 DKR.

Onderhuids is vrijwel niets hetzelfde als in de 2008

Wellicht overleeft een portiergreep of spiegel de transformatie. Dakar stelt zodanige eisen dat vrijwel geen enkel belangrijk onderdeel uit de gewone 2008 zal voldoen. Het chassis zal bestaan uit een spaceframe van buizen. Het onderstel zal dubbele schokbrekers op alle vier de hoeken krijgen. Nee, er zal geen versie voor op de openbare weg van worden gemaakt. Aangezien Peugeot in al die jaren dat het met de 206 uitkwam in de rallysport heeft verzuimd met een echte hot hatch te komen, is het uiterst onwaarschijnlijk dat er nu een fors opgevoerde 2008 zal verschijnen om de slag aan te gaan met de Audi RS Q3 of de Mercedes-Benz GLA 45 AMG. Toch zal dit project zich volledig onder de eigen verantwoordelijkheid van Peugeot voltrekken, het is absoluut niet zo dat ze een extern team inhuren om met de auto te racen. Peugeot Sport ontwerpt, bouwt en ontwikkelt de DKR zelf; het is hetzelfde team dat aan deze auto werkt als het team dat  de 208 Pikes Peak T16 van vorig jaar, de 908 Le Mans-racer en de WRC-auto’s heeft ontwikkeld. Met zoveel afwisseling zal het een interessante werkplek zijn. Er is zelfs een technicus die er al werkte toen Peugeot voor het laatst Dakar won…

Welke coureurs rijden met de 2008 DKR?

Er is al bekendgemaakt welke coureurs met de DKR gaan rijden. Rallyveteraan Carlos Sainz, inmiddels 52 jaar, heeft vele overwinningen op z’n naam staan. Hij is tweevoudig wereldkampioen in de WRC en won Dakar in 2010. Te oud, denk je? Geen sprake van. In de Dakar draait alles om ervaring. Nog nooit heeft iemand van onder de dertig gewonnen. Er is nooit iemand geweest die bij z’n debuut meteen won, die de eerste de beste keer het geluk aan zijn zijde had. Daar is Dakar te moeilijk voor. Genadeloos. Dat vraagt om een harde kop op stevige schouders.
Een andere coureur die in de 2008 DKR gaat rijden, heeft nog nooit achter het stuur van een rallyauto gezeten. Cyril Despres heeft Dakar vijf keer gewonnen op een motorfiets. De Fransman (hij voldoet aan alle eisen) maakt nu de overstap naar auto’s. Lastig, zou je denken. Dakar heeft een lange traditie van coureurs die deze overstap uitermate succesvol hebben bekroond. Niet in het minst Stéphane Peterhansel, elfvoudig winnaar en de derde Peugeot-coureur voor 2015. Bruno Famin weer: ‘Voor 80 procent van de vaardigheden geldt dat ze voor auto’s en motoren identiek zijn. Het gaat erom dat je het wegdek goed leest, niet probeert het onderste uit de kan te halen’, aldus Famin. ‘Dakar is veranderd. Het is allemaal heel anders in Zuid-Amerika. Nog steeds veeleisend, nog steeds kenmerkend, maar het is nu min of meer een enorm lang WRC-evenement. We weten heel erg goed hoe we dat moeten aanpakken.’ Wat zijn de vooruitzichten voor de wedstrijd volgend jaar in januari? ‘Dat is duidelijk. Dakar is erg zwaar, maar we gaan voor de overwinning.’

Reacties