Tegenstrijdige Peugeot 3008

Peugeot heeft simpelweg de hausse van de ruimtewagens in de middenklasse overgeslagen en brengt nu met de nieuwe 3008 een zogenaamde crossover met elementen van een SUV, MPV, stationwagon en hatchback. Dat kan hier en daar tegenstrijdigheden opleveren.
 
En dat is ook zo, want alhoewel de nieuweling met zijn gigantische ‘bek’ een echte Peugeot is, is er van een elegante vormgeving totaal geen sprake. De auto toont vrij grof en is eerder net geen SUV, maar ook geen MPV, stationwagon of hatchback, maar een wat vreemde mix.
 
De 3008 staat uiteraard op de vertrouwde basis van de 308. Aan de achterkant is er sprake van een gedeelde achterklep met laadplatform. De inrichting van het interieur ziet er zo op het oog veel beter uit, zowel door materialen als vormgeving. Een hoge zit, veel glas, optioneel glazen dak, ach we kennen het zo onderhand wel.
 
Neerklapbare rugleuningen, een in hoogte te variëren bagagevloer en een neerklapbare passagiersstoel zijn bekende elementen, die Peugeot samenvoegt onder het kopje ‘Multiflex’. Het laadvolume van de 3008 varieert van 512 tot 1604 liter en dat biedt mogelijkheden.
 
Peugeot dicht de 3008 terreinkwaliteiten toe zonder vierwielaandrijving. Wel is er het zogenaamde Grip Control. Met behulp van een draaiknop kunnen de standen Normaal, Sneeuw, Terrein, Zand en ESP off worden gekozen en daarop speelt de elektronica dan weer in.
 
Het benzineprogramma bestaat uit de 1,6-liter zonder of met turbo (120 en 150 pk), terwijl dieselrijders meer keuze hebben: de 1.6 HDiF van 110 pk met zesbak of gerobotiseerde versnellingsbak en de 2.0 HDiF (150 pk) eveneens met zesbak of 6-traps automaat. Deze zomer gaat de 3008 in de verkoop.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken