Peugeot 508 Sport Engineered: is het al toekomst?

Oef. Dit is de Peugeot 508 Sport Engineered

Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered interieur
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered interieur
Peugeot 508 Sport Engineered
Peugeot 508 Sport Engineered

Krachtpatsende SUV’s mogen tegenwoordig dan wel ‘het ding’ zijn, dat hoeft niet te betekenen dat er geen ruimte meer is voor de sportsedan. Deze Peugeot 508 Sport Engineered garandeert alvast het bestaansrecht van de hebberigmakende sedans in de toekomst. Let wel: het is voor nu nog eventjes een studiemodel zonder concrete productieplannen.

Wat maakt de Peugeot 508 Sport Engineered bijzonder?

Alsof de 208 GTI en de reguliere 308 GTI de lat nog niet hoog genoeg legden voor performance-modellen van het merk, is de Peugeot 508 Sport Engineered het vervolg op de 308 R Hybrid – Peugeots vorige knotsgekke hybride pretmobiel met maar liefst 500 pk. De sedan mag flink zijn best doen om die te evenaren.

Het verschil met de hete hatch is dat de Peugeot 508 Sport Engineered niet twee elektromotoren op de achteras heeft zitten, maar één op elke as. De 1,6-liter benzinemotor met 200 pk krijgt bij de vooras hulp van een elektromotor met 110 pk. Achter voegt Peugeot een elektromotor toe met 200 pk. De batterijen laad je op via een stekker.

Het systeemvermogen (je mag niet alles zomaar bij elkaar optellen) is daarmee 400 pk en 500 Nm koppel. Het sprintje naar de 100 km/u klaart ie in 4,3 seconden en de kwartmijl is afgerond in 12,5 seconden. De topsnelheid is 250 km/u als de benzinemotor meedoet en volledig elektrisch haalt ie 190 km/u. Schakelen doet de automatische transmissie.

Wat is er nog meer anders aan de Peugeot 508 Sport Engineered?

Niet alleen de modelnaam groeide. Spoorverbreders maken de Peugeot 508 Sport Engineered 24 millimeter breder vóór en 12 millimeter achter. De sedan ging een stuk omlaag en de stuurinrichting werd aangescherpt voor betere dynamiek. De fluorescerende aluminium remklauwen grijpen in schijven van 380 millimeter.

De grille met zwevende ribben komt uit de 3D-printer en de bumpers zijn herzien om de aerodynamica te verbeteren. De flapjes op de voorbumper en de dorpels helpen mee met de lucht te dirigeren. De achterspoiler verdween dan weer, want die verstoorde volgens Peugeot de balans van het ontwerp. In maart staat ie op de Autosalon van Genéve. Is het al toekomst?

Specificaties Peugeot 508 Sport Engineered

Motor: 1,6-liter viercilinder + twee elektromotoren
Aandrijving: vier wielen / automaat
Vermogen: 400 pk / 500 Nm
0-100 km/u: 4,3 seconden
Kwartmijl: 12,5 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Uitstoot: 49 g CO2/km

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws