Op dit moment kun je in Nederland allerlei soorten auto’s kopen. Je hebt de auto met verbrandingsmotor, de elektrische auto en diverse hybrides. De plug-in hybride is op dit moment zeer populair. Relatief gezien krijg je heel erg veel waar voor je geld. Of beter gezegd: ze worden het minst zwaar belast. Maar daar zal weleens grote verandering in komen. De plug-in hybrides zullen enorm veel duurder gaan worden.
Een auto met plug-in hybride-aandrijflijn heeft op papier een lage CO2-uitstoot. De auto kan namelijk het grootste gedeelte van de WLTP-testcyclus rijden op de accu. Daarom zie je van die schier onhaalbare verbruikscijfers van 2 liter op 100 kilometer (1 op 50) of soms zelfs lager. Dit betekent dat er niet of nauwelijks BPM geheven wordt op een PHEV. Een Citroen C5 X kost als plus als PHEV slechts 110 euro meer; je dan heb je 180 pk (in plaats van 136 pk), een viercilinder motor én je kan elektrisch rijden.
Plug-in hybrides nog duurder in Nederland
Sommige fabrikanten bieden daarom ook geen reguliere benzinevariant meer aan, simpelweg omdat niemand die koopt. Maar dat kan vanaf volgend jaar anders zijn, want PHEV’s gaan heel erg duur worden in NL. Dat komt door een nieuwe emissiestandaard: Euro 6e-bis. Het grote verschil is de gesimuleerde afstand die wordt afgelegd. Die was eerst 800 kilometer bij de huidige Euro 6d, maar wordt 2.200 kilometer bij Euro 6e-bis.
Bij het ICCT (International Council on Clean Transport) zagen ze dat het verbruik van een PHEV bijna nooit strookte met de fabrieksopgave. Ze hebben de nieuwe methode uitgeprobeerd op een BMW X1 xDrive25e en het verschil was aanzienlijk. Op dit moment is de uitstoot van de auto volgens de WLTP 45 gram CO₂ per kilometer. Maar met de nieuwe meetmethode stijgt dat naar 96 gram CO₂ per kilometer. Dat is overigens alsnog heel keurig, gezien het formaat en de prestaties van de auto.
Er komt nóg een strengere standaard
Maar, om met Youp van ’t Hek te spreken: ‘Daarmee is de story nog niet ready’. In 2027 komt er namelijk wéér een nieuwe verscherpte emissiestandaard: Euro 6e-bis-FCM. Hierbij is de gesimuleerde afstand nóg groter: 4400 kilometer. Ook deze heeft het ICCT getest met de BMW X1 xDrive25e in kwestie en ze kwamen uit op een CO2-uitstoot van 122 gram per kilometer. In Nederland betaal je per gram CO₂ een aanzienlijk bedrag aan belasting.
Lees ook: BPM op PHEV wordt in 2025 (tijdelijk) een stuk lager
Om dat even in context te plaatsen, dit betekent dat een BMW X1 xDrive25e flink duurder gaat worden. Daar betaal je nu 52.630 euro voor, vanwege de uitstoot van 16 gram CO₂ per kilometer. Het BPM bedrag nu is 699 euro. Dat gaat volgend jaar 2.168 euro aan BPM worden. Dat valt dan nog wel mee. Na twee jaar wordt het 6.196 euro en dat is met de huidige BPM-bedragen. Die zullen tegen die tijd ook wel stijgen. Dezelfde auto zal dus flink duurder worden.
Piet heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Waarom dan testen met 4000, 800 of 400 km? Dat rijd niemand zonder te rusten of te tanken/laden!
Gaan ze met die tests er vanuit dat je de plugin niet oplaad oid? Dus eigenlijk puur op benzine rijd? Overal wordt gezegd dat gemiddeld per dag 50km wordt gereden…
Als de energie prijs van elektra… Omlaag gaat (wat voornamelijk belasting is) dan wordt E-rijden veel aantrekkelijker… Maar wil de EU dat wel en is het voor “milieu”?
Volgens mij heeft de Eu geld nodig en gaat onrealistische tests bedenken waardoor er meer geld wordt gegenereerd.
Denk niet dat de huidige regering dit van te voren bekokstooft heeft … Wetten zijn niet zo snel gemaakt en je hebt met dat geweldige eu te maken.
Net als de wegenbelasting op basis van gewicht… Dat is het omgekeerde van zorgen voor hett milieu… Immers vrachtwagens zijn vele malen zwaarder… En de schone autos zijn nu eenmaal zwaarder. De overheid is echt dit zeggen en het tegenovergestelde doen.
Peter heeft op 8 januari 2025 geschreven:
Mijn V60 T8 doet gemiddeld 60-70 km elektrisch. Dat kan nog veel zuiniger als ik rekening met het verbruik ga houden. Ik heb in 2,5 jaar tijd 70K gereden waarvan ruim 60% elektrisch. De vakantieritten naar het buitenland (oa met caravan) zijn gewoon op benzine. Thuis laden doe ik consequent. Dus de conclusie in mijn geval is dat je met een hybride echt voordelig kunt rijden.
Door de emissieberekeningen te herdefiniëren getuigt opnieuw van een erg onbetrouwbare overheid.
Ruud heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Al het geld gaat naar Oekraïne, vluchelingen, wapens defensie, coronapotje als er weer een fake virus komt. Niks naar milieu. Natuur doet toch wat ie wil.
Ik blijf gewoon mijn mokka die getuned is rijden. Daar kan ik ook 700 km met rijden en tank in bels voor 1,56 euro per liter. Teslas zakken als stront in elkaar. Hybride steeds duurder. Wtf zijn ze met bezig. Potje leeg. Gaan ze ons beroven van onze huizen.
Wappie alert heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Ruud ga je in een hoekje staan schamen. Zoveel leugens in 1 reactie is echt treurig. Je kan je beter laten nakijken voordat je weer dit soort reacties uitbraakt.
Leon Dijkstra heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Wat zegt Ruud verkeerd dan? Het is toch ook van de zotte wat hier weer gebeurt?
@leon heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Van onze hele begroting gaat er nog geen 0,1% naar vluchtelingen en niet ‘al ons geld’, om maar wat te noemen. ‘Gaan ze ons beroven van onze huizen’. Wat voor een wartaal is dat?! Die gast moet zich inderdaad laten nakijken.
@michel heeft op 7 januari 2025 geschreven:
100 miljarden is gewoon niet waar. Je kan het ergens wel of niet mee eens zijn, maar STOP met die leugens.
Michel heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Ruud zijn reactie is misschien wat kort door de bocht, maar in grote lijnen is het wel waar het beleid van de afgelopen jaren op neerkomt. Honderden miljarden aan belastinggeld vliegen de deur uit om ideologisch beleid te kunnen betalen van (linksige) politici en ambtenaren. De hardwerkende burger mag uiteraard dokken, al dan niet via een omweg. Gevolg is almaar stijgende lasten. Je kunt dit afdoen als ‘onzin’ en roepen dat Ruud zich moet gaan schamen voor zijn woorden, maar daarmee geef je net zo’n brevet van onvermogen en hooghartigheid af als de arrogante politici en overheid die denken dat de burger een bodemloze geldput in de tuin heeft.
mr cynisch heeft op 6 januari 2025 geschreven:
en de politici rijden niet eens electrisch…..zelfs de linkse broeders niet die huilend vertellen dat iedere keer als ik een benzine auto start er een pinguin doodgaat….
Bridge heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Een plugin gaat meer kosten…
De wegenbelasting gaat omhoog….
Gewoon benzine blijven rijden dus.
In België of Duitsland verklaren ze je gek als je prive een plugin koopt…
En wij zijn wer het braafste kindje van de klas…
Vrooooom! heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Ik vertrek naar de USA! Stelletje hypocriete groene idioten in de EU!!
Haha heeft op 6 januari 2025 geschreven:
En dan krijg je een narcistische hypocriete oranje idioot die een land leidt dat qua armoede, levensverwachting, onderwijs, infrastructuur, zorg, etc, een derdewereldland is.
Ronnie heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Beter dan een linkse oorlogshitser. Slopen die wokeshit en groenterreur.
@ronnie heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Stop jij eens met die onzin van je.
Bridge heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Idd gestoord in dit land.
Een glc 63 AMG kost bijna €80000 duurder in nl door bpm en co2 regeltjes..
Dean heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Er staat: “….800 kilometer bij de huidige Euro 6d, maar wordt 2.200 kilometer bij Euro 6e-bis…”.
En even verderop: “….Euro 6e-bis-FCM. Hierbij is de gesimuleerde afstand nóg groter: 440 kilometer….”.
Kan het zijn dat de kilometers foutief opgeschreven zijn?
Daniëlle heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Ja dat viel mij idd ook op. Ben benieuwd of er reactie op komt
Olaf heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Met mijn PHEV rijd ik hooguit een keer of 10 per jaar dit soort afstanden zonder tussentijds bij te laden.
In hybride modus (door flink heuvelachtig terrein en met een 10kwh accupakket) haal ik op 150km retour naar mijn werk een gemiddelde van net 4l/100km oftewel 95 gram co2 zonder bij te laden.
Een beetje nieuwe PHEV heeft inmiddels tegen de 20kwh en zou in mijn geval dan (met opladen op mijn werk) met 0 gram CO2 heen en weer kunnen.
440km is geen realistische testcyclus meer. Lijkt erop dat de EU terug wil naar diesel en benzine.
R.P.M. heeft op 6 januari 2025 geschreven:
We moeten van Brussel en Nederland schoner gaan rijden maar zw maken de auto zo extreem duur dat niemand meer een schoner auto kan rijden ,zelfs als je nu Electrice rijd daar maken ze de lasdpaken ook per dag duurder ,nee ik weet het wel d men wil heel graag dat niemand meer in een auto kan rijden al tands mensen met wat kleiner portemonnee die nog een klein benzine auto kan rijden die kunnen de auto naar de schroothoop brengen en verder maar gaan lopen of fietsen nee auto rijden wordt voor de rijke mensen.
MCB heeft op 7 januari 2025 geschreven:
De wegenbelasting wordt zo knap oneerlijk bij een hybride. De verbruikscijfers tussen hybride rijders zijn heel divers. Een leaserijder zal het verbruik worst wezen, maar je kan heel zuinig rijden. Over een afstand van 100km heb ik in met mijn Toyota Rav4 plugin 0,9L op 100km gereden, zelfs beter dan de fabrieks specificatie van 1 op 100
Je zou moeten worden beoordeeld op je werkelijke brandstofverbruik. Mogelijk is het in strijd met de rechten van de mens, net als de inkomensbelasting op fictief rendement.
Oplossing: gewoon via de tax in de benzineprijs in heel Euopa
M.C. heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Plug in zijn veel beter dan volledig elektrisch. Echter zal dit totaal niet aanslaan, omdat onze wegenbelastingen op gewicht gaan. En dus zal de plugin niet geliefd zijn, of minder geliefd.
Wesley heeft op 6 januari 2025 geschreven:
De auto was altijd al een melkkoe maar dit is de overtreffende trap. Gaat die extra BPM ook richting het milieu, of gewoon om de gaten in de begroting te dichten van dit denderende kabinet?
Sjaak heeft op 6 januari 2025 geschreven:
Een populistische partij als hofleverancier van faalhaas ministers, wie had dat gedacht.
@wesley heeft op 6 januari 2025 geschreven:
De vraag stellen is ‘m beantwoorden: dit kabinet, met de PVV faal ministers voorop, maakt er een puinhoop van. Hele grote woorden en NUL presteren.
Ronnie heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Dat komt omdat voorgaande regeringen de grootse onzin in wetten hebben vastgelegd die teruggedraaid moeten worden. En wordt daarin ook nog tegengewerkt. Dit kost jaren en niet van een op de andere dag.
Nee Ronnie heeft op 7 januari 2025 geschreven:
Dat komt omdat mevrouw Faber, meneer Madlener en mevrouw Agema een stelletje incompetente prutsers zijn. Met daarboven hun blonde baas die al meer dan 25 jaar zijn handje ophoudt en ook helemaal niets uitvoert behalve plakken aan het pluche voor een vorstelijk salaris.