In Nederland hebben we over het algemeen twee smaakjes benzine aan de pomp. Lust jouw auto E10, dan tank je de goedkopere 95 en als jouw auto geen ethanol mag (of je wilt het gewoon niet) dan tank je hier de duurdere Euro 98 met E5-label. In de praktijk zit hier géén ethanol in. In Duitsland hebben ze een extra smaakje: Euro 95 met het E5-label. Eerder schreven we al dat deze extra soort dreigt te verdwijnen.

Het verdwijnen van de Euro 95 E5 in Duitsland is blijkbaar nogal een ding. Auto, Motor und Sport publiceerde vandaag een achtergrondartikel en daaruit blijkt dat maar liefst 70 procent van de Duitse benzinerijders de Euro 95 E5 tankt. Slechts 26 procent kiest voor E10 en de rest gaat voor Euro 98 of andere brandstoffen met het hoge octaangetal.

Lees ook: Goedkoop tanken in Duitsland? Lees hier onze ultieme gids

Wat moet jij straks tanken in Duitsland?

Nu de vakantieperiode voor de deur staat, is het handig om te weten wat jij straks moet tanken in Duitsland. Momenteel is het verplicht om naast Euro 95 E10 ook Euro 95 E5 aan te bieden in Duitsland, dus deze zomer is er nog niets aan de hand. In een rapport van persbureau DPA blijkt dat de kans groot is dat Euro 95 E5 aan het einde van volgend jaar verdwijnt.

Zodra Euro 95 E5 in Duitsland verdwijnt, is er voor Nederlanders nog niets aan de hand. Dit betekent eigenlijk dat het aanbod in Duitsland hetzelfde is als hier. Tank je hier Euro 95 E10, dan kun je dat daar ook tanken. Wil je geen ethanol en ben je nu gewend de goedkopere Euro 95 E5 te tanken, dan moet je straks de duurdere Euro 98 E5 gaan tanken.

Waarom verdwijnt Euro 95 E5 eigenlijk in Duitsland?

Sinds vorige maand mogen Duitsers ook HVO100-diesel aanbieden. En deze biodiesel heeft zijn eigen slang nodig. Door de beperkte ruimte aan de pomp, moet er dus een brandstof sneuvelen, zeker bij de kleinere tankstations.

Reacties

  • Michel V heeft op 12 juni 2024 geschreven:

    Die 5% meer Ethanol van de Euro95-E10 wordt teniet gedaan door het iets hogere verbruik dan bij de Euro95-E5.
    Voor de klimaatdruk zal het niet veel uitmaken of je de E10 of E5 tankt.
    Persoonlijk tank ik om en om en meestal bij ca nog een 1/4 gevuld.

    Reageer
  • G.H heeft op 12 juni 2024 geschreven:

    Hier schrijven ze het verkeerd. De bedoeling is dat in Duitsland de E10 benzine verdwijnt. Hier zijn al meerdere persberichten over.

    • PL heeft op 12 juni 2024 geschreven:

      Klopt helemaal, dit bericht klinkt als ’trollen’..
      Duitsland gaat echt zijn melkkoe niet afschieten

      Reageer
    Reageer
  • Paco heeft op 11 juni 2024 geschreven:

    Ik blijf het toch raar vinden dat we voedsel en plek om voedsel te maken in de tank doen. We zijn vele onderzoeken beschikbaar die hebben aangetoond dat E10 meer milieuschade oplevert aan het eind van de streep.
    Overigens tank ik met mijn 2 auto’s en motor altijd V-POWER en het prijsverschil neem ik op de koop toe.

    • Rob heeft op 14 juni 2024 geschreven:

      Ondanks een voedseltekort in de wereld stoppen voegen we granen en suikerriet toe aan de benzine omwille van ons milieu. Dat is toch heel erg vreemd.
      De benzines waarvan wordt beweerd dat er geen ethanol in zit zijn V-power van Shell en Multimate van BP.

      Reageer
    Reageer
  • Anton heeft op 11 juni 2024 geschreven:

    Als de meerderheid in Duitsland 95 e5 tanken, kunnen ze beter stoppen met de verkoop van 95 e10! Maar ja, dat zal wel niet mogen van de klimaat zeurpieten!

    • Mini-Joe heeft op 13 juni 2024 geschreven:

      Wat heeft Piet daar nu weer mee te maken?

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)