Porsche 356 Speedster is geboren uit een wrak

De auto begon zijn leven als dichte coupé

Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
velgen en wielen op de Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
interieur Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
sleutel Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
boxermotor Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
reservewiel Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
velgen en wielen op de Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
interieur Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
sleutel Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
boxermotor Emory Motorsport Porsche 356 Speedster
reservewiel Emory Motorsport Porsche 356 Speedster

‘Het beste onderdeel van mijn werk is het geven van nieuw leven aan auto’s die anders bestemd waren voor de sloop’, zegt Rod Emory, oprichter van Emory Motorsports. Je kent ze van hun zogenoemde ‘Outlaw’ Porsche 356’jes. Dit is een van de meer ingetogen creaties.

‘De donorauto voor dit specifieke project was een 356 Coupé waarvan het dak serieus beschadigd was in een ongeluk’, zegt Rod. ‘Omdat het dak niet te repareren viel, bood de auto ons een subliem canvas om een unieke 356 Outlaw te maken.’ Volgens Rod weerspiegelt deze 356 alle elementen waar Speedster-enthousiastelingen van houden.

De Porsche 356 Speedster krijgt de naam ‘1959½ Transitional’, omdat hij stijlen leent uit verschillende periodes. De bescheiden 1,6-liter motor verdween en een 2,5-liter met ruim 205 pk kwam in zijn plek. Met een gewicht van 839 kilo is dat genoeg om moderne hot hatchbacks een flinke kluif te geven. De ophanging werd ook naar deze eeuw getrokken met Koni-dempers.

De aquamarijn-lak past perfect bij de minimalistische uitstraling. ‘Porsche-fans zullen opmerken dat de auto geen Speedster-embleem draagt’, zegt Rod. ‘Dat is een knipoog naar de coupé-beginselen van deze auto en het viert het beste van wat deze auto nog had toen we hem vonden’.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws