We maakten al kennis met de Carrera Coupé, dus het is vanzelfsprekend dat we nu ook de open versie trotseren. Of eigenlijk: genieten.
 
De nieuwe 911 (de 991 zoals Porsche ‘m noemt) Coupé rijdt geweldig en we riepen ‘m dan ook niet voor niets uit tot Allrounder van het Jaar 2011. Simpelweg omdat iedereen er zo in kan stappen om direct onbehoorlijk hard te kunnen rijden. Je kunt er ook stapvoets boodschappen mee doen, ‘m gemakkelijk inparkeren, er circuits mee onveilig maken of er dagelijks mee op en neer pendelen, naar je werk of zo.
 
Eigenlijk komt het er op neer dat je dat met de 400 pk sterke Carrera S in cabrio-uitvoering (de versie die wij reden, maar de standaard Carrera Cabrio kent dezelfde mogelijkheden) ook kunt, maar nu met de wind door je haren, de zon op je schedel en af en toe de kachel op z’n heetste stand.
 
Porsche ontwikkelde een ultralicht en zeer rap elektrisch dak dat bijzonder goed geïsoleerd is en bovendien zo is ontworpen dat de daklijn nagenoeg hetzelfde oogt als die van de Coupé. Waarmee ie er in zowel open als gesloten toestand fraai uit ziet. Prutsen met een origami-achtig windscherm dat meestal in een donker hoekje van je cabrio ligt te ontbinden, is er ook niet meer bij. Een druk op de knop en een windschermpje floept omhoog, over het achterbankje en de wind blijft uit je nek. Super.
 
Nog prettiger is dat ie weer een stuk stabieler en zekerder aanvoelt dan z’n voorganger. Dat wordt mede veroorzaakt door de wielen, die alle vier iets verder uit elkaar geplaatst zijn, met minder overhang aan voor- en achterkant, waardoor de gewichtsbalans en wegligging nóg verder geperfectioneerd zijn. Hij geeft ook meer het gevoel dat je diep in de auto zit, en dat je zelf een belangrijk onderdeel bent van het zwaartepunt van de auto. Daar voel je je niet alleen prettiger bij, het rijdt ook fijner.
 
Dat het niet zomaar een auto is, of zomaar een sportwagen, bewijzen de cijfers: de S sprint, als je het Sport Chrono-pakket neemt, in 4,3 seconden naar de 100 – en dat is rap genoeg om je wenkbrauwen te verliezen. Vanwege de pdk-bak haalt ie net geen 300, maar neem de handbak met zeven versnellingen en je rijdt net iets harder dan 300. Gewoon, met het dak open. We kunnen je uit ervaring melden dat het in ieder geval tot 270 km/u prima te doen is.
 
Een beetje storend is de eigenwijsheid van Porsche om de pdk-versie standaard met ontiegelijk onlogische schakelknoppen uit te rusten. Dat doen ze al sinds de eerste pdk-bakken, en ondanks de scheepsladingen commentaar van journalisten en klanten – en die laatste zijn echt wel belangrijk – zijn die knoppen nog niet significant gewijzigd. Zeker, als je er een maand in rijdt, weet je niet beter, maar het voelt zeer onnatuurlijk aan. Gelukkig kun je tegen meerprijs gewone flippers achter het stuur bestellen, de meest noodzakelijke optie, ons inziens.
 
De grap is: die schakelknopjes zijn ons enige punt van kritiek. Verder is deze Cabriolet nagenoeg perfect. Hij stuurt messcherp en trefzeker, hij is weer minder kwispelend dan z’n voorganger, maar laat voldoende toe om je een heuse coureur te voelen. Bloedsnel is ie helemaal en hij ziet er gelikt en tegelijkertijd beschaafd uit. Het feit dat testrijders van Porsche zich bij de eerste kilometers in prototypes afvroegen waarom ze de Coupé moesten testen, zegt eigenlijk alles.

Porsche 911 Carrera S Cabriolet PDK

 

18/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 4,5 s

Top: 299 km/u

Verbruik: 8,9 l/100 km

Motor: 3.800 cc, zescilinder boxer benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 400 pk

Koppel: 440 Nm

Gewicht: 1.485 kg

CO2: 210 g/km

 

Prijs

NL € 146.600

BE € 118.096

 

Vonnis

De meest toegankelijke en superscherpe sportwagen die je open kunt rijden – voor dit geld. Niet heel goedkoop als je wat opties neemt, maar altijd de moeite waard

Reacties