Porsche 911 GT3: 1e rij-indruk

De Porsche 911 GT3 krijgt nu de briljante 4,0-liter zescilinder mee en optioneel een handbak. Hoe rijdt dat?

Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2

Testobject: Porsche 911
Uitvoering: GT3
Locatie: Engeland
Weersomstandigheden: Droog en soms zelfs zonnig

Dus wat is er nieuw aan de Porsche 911 GT3?

Naast de beroemde herintroductie van de handbak? Wellicht stel je de verkeerde vraag. Een betere vraag zou zijn: in hoeverre verschilt deze GT3 van de GT3 RS? Want wat we hier hebben is een 911 GT3 waarvan de 3,8-liter zescilinder boxermotor is vervangen door een 4,0-liter en de achterwielen meesturen. Het enige dat ontbreekt is een magnesium dak, de bredere body en de luchtinlaten bij de wielen. De GT3 weegt slechts 10 kilo meer en heeft dezelfde 500 pk.

Oké, en hoe zit het dan met die handbak?

Dat kunnen we je helaas niet vertellen. Dit is er een met PDK-transmissie. Ja, we weten het. We waren net zo gefrustreerd als jij nu bent. Helaas was dit de eerst mogelijke auto die Porsche kon meegeven en we wilden (begrijpelijk) niet wachten. Daarbij: de PDK-transmissie is ook niet echt vervelend om mee te rijden…

Hoe is de PDK dan?

Sensationeel. We denken dat dit wellicht de beste transmissie met dubbele koppeling van allemaal is. Geef een tikje aan de schakelflippers en er komt geen twijfel bij kijken. Deze bak maakt het makkelijk om het beste uit de (fenomenale) motor te halen.

Hoe rijdt de Porsche 911 GT3?

Buitengewoon. De demping voelt wat stug aan, maar wel verfijnd en communicatief. Het stuur vertelt je niet meer zo veel als vroeger, in de tijden van hydraulische stuurbekrachtiging, maar voor de moderne standaard is het verbluffend, met genoeg stabiliteit en informatie. Je zit daardoor zelfverzekerd achter het stuur. Alleen het insturen mag met een fractie meer bite.

De achterasbesturing is geweldig. Hij reageert zo snel dat het voelt alsof je rechtervoet direct is verbonden met de wielen. Het rijgedrag van de Porsche 911 GT3 is vlekkeloos zodra de snelheid omhoog gaat. Bochten lijken niet te bestaan, de motor brult, de vering danst – het is allemaal goed. En hij rijdt met zo veel behendigheid dat je op het moment dat je het niet meer comfortabel kunt noemen, nog steeds kunt zeggen dat je synchroon met de auto beweegt. Je zult dus niet snel alle hoeken van het interieur zien of voelen.

Conclusie?

De GT3 voelt klein, licht, hard en snel. Je kunt gewoon op een provinciale weg rijden zonder een dwarslaesie op te lopen. Meer snelheid heeft niemand nodig. We vragen ons dan ook af hoe veel auto’s zo’n zelfde sensatie kunnen bieden als deze Porsche 911 GT3.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken