
Ja, er komt nog een extra 911-variant. We zeuren regelmatig over de uitmelkerij van dit model, maar weet je wat? Deze keer kunnen we niet wachten tot de nieuwe uitvoering er is.
De Porsche 911 GT3 RS 4.0 wordt namelijk de absolute topper der atmosferische Porsches. Niets minder dan een circuitauto voor de openbare weg. Lichtgewicht (1.360 kilo inclusief een volle tank), krachtig als Zeus en met een oplage van slechts 600 stuks.
Achterin deze extraspeciale 911 prijkt een 4,0-liter zescilinder boxermotor die grotendeels uit het RSR-circuitmonster stamt, en goed is voor een vermogen van 500 pk en een koppel van 460 Nm. Hiermee tikt de 911 GT3 RS 4.0 vanuit stilstand al na 3,9 seconden de 100 km/u aan; 200 km/u staat binnen 12 seconden op de klok. De Nürburgring – heel belangrijk – rondt de über-Porsche in 7 minuten en 27 seconden. Bij al dit geweld mag je zelf in de zesversnellingsbak roeren; een pdk-bak behoort niet tot de opties.
Gisteren meldden we dit al als gelekte info, maar vandaag heeft Porsche het nieuws officieel bekendgemaakt. Logisch ook: binnenkort maakt de nieuwe generatie 911 alweer zijn opwachting, dus een ultieme dikkedoei-editie kon niet uitblijven. Vanaf juli is de 911 GT3 RS 4.0 verkrijgbaar voor een prijs van 256.100 euro in Nederland; ruim veertig mille méér dan een gewone GT3 RS. In België blijft ie onder de twee ton.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
